Így néz ki az AlgoTaurus. Forrás: Krajcsi Attila

AlgoTaurus – A játék, ami bárkit bevezethet a programozásba

Az AlgoTaurus nevű számítógépes program teljesen kezdőket tanít meg a programozás és a számítógépes kódírás alapjaira. Egyik alkotója, Krajcsi Attila, az ELTE Kognitív Pszichológia Tanszékének docense és két másik szerző tanulmányukban a programmal kapcsolatos eddigi tapasztalatokról írnak, miután Budapesten és más kisebb városokban is tartottak próbaórákat az AlgoTaurussal.

A program működése egyszerű: egy labirintusból kell kivezetnünk az AlgoTaurus nevű robotot, mégpedig úgy, hogy hétféle paranccsal irányítjuk, például, hogy forduljon balra, vagy menjen előre.  Krajcsi Attila elmondta, a program célja „programozás tanításakor az első lépések behúzása, mielőtt egy valódi programnyelvet kezdenének el tanulni a diákok”. A szerzők szerint az eddigi, hasonló szoftverekhez képest is nagyon egyszerű a programnyelve, a felhasználók egyértelmű utasításokat kapnak, emellett az egész bárki számára elérhető, teljesen ingyenes és szabadon tovább fejleszthető.

A programot tesztelték 8-12 éves gyerekeken, valamint kognitív pszichológiát, óvodapedagógiát tanuló és tanárszakos egyetemi hallgatókon is, 60-90 perces foglalkozások keretében. A legtöbb diák érdekesnek találta a feladatot, hosszasan elmerültek benne, és már a 10 év körüli korosztály nagy része is meg tudta oldani. A pszichológus tanulók körében korábban már teszteltek egy hasonló, Labirint nevű programot, az viszont csak egy nagyon régi operációs rendszeren, DOS-on futott, és egyre nehezebb volt a működtetése, ez motiválta Krajcsi Attilát az új szoftver létrehozására. A program hasznos lehet a kognitív pszichológia tanításánál is, hiszen e tudományág szerint az emberi agy a számítógépekhez hasonlóan működik, megfejtéséhez pedig az agy által létrehozott „kódokat” kell visszafejteni, értelmezni.

Az AlgoTaurus tehát a teljesen kezdőket is meg tudja tanítani a programozás alapjaira, akár még a gyerekeket is. Az elődeihez képest még egyszerűbb a nyelvezete, könnyű és élvezetes a használata, ráadásul bárki számára elérhető ezen a linken. A róla készült tanulmány elkészítésében részt vett Csapodi Csaba, az ELTE Matematikatanítási és Módszertani Központjának oktatója és Stettner Eleonóra, a Kaposvári Egyetem Matematikai és Informatikai Tanszékének oktatója, az ő segítségükkel tesztelték a programot a különböző csoportokon. A tanulmány Algotaurus: an educational computer programming game for beginners címen olvasható az Interactive Learning Environments folyóirat online változatában.

Rozgonyi Rita

Szerinted milyen volt? (Ha a hangot nem találod itt, keresd a Hangtárban!)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.