
Egyre nyitottabb a divat? – beszélgetés a testpozitivitásról
A testpozitivitás mozgalom nem új: már a 60-as évektől jelen van, és azóta egyre több testi sajátosságot láthatunk a médiafelületeken. Az Instagram és TikTok korában ez csak tovább erősödött, és a márkák, dizájnerek és marketingesek is gyorsan reagáltak: kampányaikban különféle testalkatú és hátterű embereket szerepeltetnek, elég csak néhány elmúlt évekbeli reklámra gondolnunk. Ennek kapcsán beszélgettünk legutóbbi eseményünkön.
A Fashion Unfiltered – SS25 eseményen Tamás Ildikó antropológus, nyelvész, folklorista és divatkutató, a Divatantropológia podcast vezetője, Ijjas Adrienn vezető sminkes, Karner Tamás modell, Zaszlavik Hanna orvostanhallgató és junior újságíró valamint Rohonczi Fanni tervező osztották meg gondolataikat.
A résztvevők szerint az elfogadás nemcsak kampánykérdés, hanem valódi társadalmi felelősség. Tamás Ildikó kiemelte: Azért kívánatos, hogy vannak tervezők, akik figyelnek a különleges szükségletekkel élőkre is, mivel a divatvilág olyan terület, amiből a betegséggel vagy fogyatékkal élők nagy részben ki vannak szorulva. Nekik komoly segítséget jelenthet a jó megjelenés és önmaguk elfogadása – amelyet a divatvilág és dizájnerek is támogathatnak.
Karner Tamás szerint: „Amikor egy egyedi tervezésű ruhát viselek, olyan, mintha belőlem készült volna. Tudom, hogy nem jön szembe még egy ugyanilyen az utcán – ez egyfajta megnyugvás számomra.”
Zaszlavik Hanna az egészségügyi szempontokat hangsúlyozta: „Az öltözködés nemcsak esztétikai kérdés, hanem része lehet a társadalmi visszailleszkedésnek is – főleg műtét vagy krónikus betegség után, amikor újra meg kell találni a helyünket a mindennapokban.”
Rohonczi Fanni pedig számos személyes történettel egészítette ki az elhangzottakat.
A beszélgetés során számos fontos kérdésre kaptunk választ: megtudhattuk, milyen szerepet játszik a kényelem és a funkcionalitás a divattervezésben, hogyan jelenik meg az egészség – legyen az mentális vagy fizikai – a ruhák mögötti történetekben, és hogyan segítheti a divatvilág az önelfogadást és a befogadást. Szó esett arról is, miként lehet érzékenyebben tervezni azok számára, akik valamilyen betegséggel vagy érzékenységgel élnek, valamint hogy milyen környezeti hatásokat kell figyelembe venni a tervezés során. A ruhák így nem csupán stíluselemek, hanem személyes történetek hordozói is, amelyek megjelenítésével a divat új, empatikusabb dimenziót nyerhet.









This content was published as part of PERSPECTIVES – the new label for independent, constructive and multi-perspective journalism. PERSPECTIVES is co-financed by the EU and implemented by a transnational editorial network from Central-Eastern Europe under the leadership of Goethe-Institut. Find out more about PERSPECTIVES: goethe.de/perspectives_eu.
Co-funded by the European Union. Views and opinions expressed are, however, those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Commission. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible.
