
Morális pánik(keltés) a médiában
A morális pánikkeltés, mint hatékony kommunikációs fogás, nem új jelenség. Az elmúlt években azonban a hazai belpolitikában a migrációs helyzetet kihasználó központi propaganda korábban nem tapasztalt mértékben alkalmazta ezt az eszközt. A mástól, idegentől való félelem igen hatásosnak bizonyult. Az első időszakban – az óriásplakátok mellett – névtelen szerzőktől származó félinformációkkal célozták meg a lakosságot és sok torzítás, fiktív történet erősítette az üzenetet. Az utóbbi évekre ez részben megváltozott: valós hírek érkeznek konkrét témákról. Ugyanakkor ezek jelentőségét aránytalanul felnagyítja a propaganda, legyen szó menekülthelyzetről, vírushelyzetről, háborúról. Hogyan működik a félelmet és szorongást generáló eszköztár? Mit kezdhet mindezzel a felelős, tényekre alapozó, etikus média? Egyebek közt ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat a kerekasztal beszélgetésen.
A téma a morális pánik mint fogalom alakulása, és a 2015-ös menekülthelyzet óta való politikai eszközzé válása, az álhírgyárak és morális pánikkeltésre alapozó propagandák felépülése, illetve az átalakult médiatrendek között lehetséges védekezési lehetőségek.
A beszélgetést Lőrincz Marcell, a Trolltalanítás projekt szakértője vezeti, résztvevői Bernáth Gábor médiakutató, Szilágyi Anna kommunikációkutató, Hunyadi Bulcsú a Political Capital elemzője és Diószegi-Horváth Nóra, a lakmusz.hu újságírója
A felvétel 2022. október 18.-án, a Sajtóházban készült.
Letölthető és meghallgatható a hangtárunkból: