Merre tovább ELTE BTK? Új utakra lép a bölcsészettudományi képzés – interjú Dr. Bartus Dávid dékánnal
2020. december 3-án az ELTE BTK Kari Tanácsa rendkívül erős támogatással választotta meg Dr. Bartus Dávid habilitált egyetemi docenst a Kar dékánjává. Hivatalba lépése friss lendületet és új szemléletmódot hozhat az intézmény életébe. Erről beszélgettünk vele.
Jamriskó Tamás faggatta elképzeléseiről, megvalósítandó terveiról. A beszélgetésből többek között az is kiderül, hogy milyen új perspektívák alkalmazhatóak a bölcsészettudományi képzés területén, mit tart fontosnak feltérképezni a képzési terület újradefiniálásához, hogyan alkalmazkodhatnak a bölcsészek a piaci igényekhez, és mit kezdhetünk az innovációval ezen a területen, természetesen mindezt klasszikus értékeink megőrzése mellett.
Letölthető és meghallgatható a Hangtárunkból:
Kérdéseink voltak többek közt:
Február 1-jén lépett hivatalba, instagram és facebook oldalt is indított ELTE BTK Dékán néven. Miért?
Az innováció egy erős kulcsszó lett az elmúlt években. Hogyan tud az ELTE innovatív lenni?
Piacképes lehet-e a bölcsészettudomány? Hogyan?
A Társadalomtudományi Karon korábban volt egy startup kurzus társadalomtudósoknak és informatikusoknak. Itt a BTK-n van-e tervben más karokkal – esetleg egyetemen kívüli egyéb szellemi műhelyekkel, piaci szereplőkkel, stb. közös kurzusok s egyéb programok indítása az interdiszciplinaritás jegyében?
Van valami amit megőrzendőnek tart a távoktatásból “békeidőben”?
Mit gondol az egyetemi modellváltásról?
Van-e terv arra, ha az ELTE alapitványba szervezésének az igénye felmerülne? Egy ilyen ún. modellváltás kinek a kezdeményezésére történhet?
Index: 2020 szeptember:
“A híres sanghaji egyetem első, Kínán kívüli campusa már 2024-ben megnyílhat Budapesten. Amíg az új szervezet létrejön, azaz a következő négy évben a Fudan–Corvinus együttműködés mintájára a Budapesti Műszaki Egyetemmel, a Semmelweis Orvostudományi Egyetemmel és az Eötvös Loránd Tudományegyetemmel is létrehozzák a Double Degree kettős diplomát adó programokat.”
“Várhatóan a következő félévben további magyar egyetemeken is indulnak hasonló programok, így a Budapesti Műszaki Egyetemen, a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen és az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, illetve természetesen a Corvinuson, ahol a már említett mellett egy újabb képzés is megvalósul.”
Mik ezek a közös ELTE-kinai tervek?
Bár jelenleg az egyetemen ez nem akut kérdés, de az újranyitás után tesznek-e erőfeszitést arra, hogy az ELTE BTK-n élhető és vonzó közösségi tereket hozzanak létre és oktatás után ne kelljen menekülni a kampuszról?
Hogy látja a mai magyar média helyzetét?
***
A tanácsadói segítségét köszönjük Dr. Rácz Annának