Nem csak az oktatásról szól a rádióiskola – tapaszalatok és vélemények harca Afrikában és Ázsiában
Libériában az Oktatási Minisztérium kezébe vette a dolgokat és az ott dolgozók olvassák fel a maguk készítette leckéket, amiket az ország 32 rádiójában sugározna. Más órákat erre szakosodott magáncégek készítik: a Rising Academies sierra leone-i vállalkozás, ahol rádióra írt tanóra forgatókönyveket (elsősorban nyelvleckéket) kínálnak afrikai országoknak, ahol az adott leckét helyi oktatók olvassák be. A hírek szerint a libériai rádióiskola szerves része lett a libériai elnök, George Weah (volt válogatott focista) koronavírus-dala. Ebben a libériai elnök egy együttes szólistájaként énekli el – egy Bob Marley poszter előtt – a koronavírus tudnivalókat és intézkedéseket (a szám klipje az elnök facebook oldalán is megnézhető — további koronavírus-slágerek Afrikából pedig itt találhatóak a Guardian válogatásában)
Tapasztalatok és félelmek az ebola-járvány idejéből
Libéria 6 évvel ezelőtt már zárva tartotta iskoláit az ebola-járvány alatt, méghozzá nyolc hónapon keresztül. Akkor először azt hitték, hogy csak pár hét lesz, és nem készültek távoktatási projektek. Most már tapasztaltabbak, mondja Felicia Doe-Sumah, libériai közoktatási miniszter-helyettes. Szeretnék, ha a rádiós leckéket a szülők is hallgatnák a gyerekekkel együtt. Az oktatás fenntartása azért is fontos, mert az ebola-járvány alatt az otthon maradó és akkor feladatok nélkül maradt tizenéves lányok körében jelentősen megnőtt a szexuális abúzus és ezzel a terhességek száma. A rádiós műsorokban erre is felhívják a figyelmet. Az afrikai országban az is a lehetőségek között van, hogy az élet leállása miatt munka nélkül maradt családokban a gyerekek a járvány után sem térnek vissza az iskolába, mert dolgoziuk kell a családi gazdaságban. Ezért különösen fontos, hogy a gyerekeket ne veszítse el az iskola a leállás alatt. A rádió nem elég arra, hogy az iskolát helyettesítse, ezért telefonon, szöveges üzenetekkel kell interaktívvá tenni az oktatást, és papíron kiadott, kézbe vehető feladatokra is szükség van, amit akár az újságokban is lehet terjeszteni, mondja a Rising Academies libériai vezetője, George Cowell.
A távolléti oktatásban használt technológia országonként eltérő: az ideális az, amelyikhez a legtöbb diák hozzáfér és amelyiket már tudják használni – mondja az amerikai nonprofit Globális Fejlődésért Központ szervezet oktatási vezetője, Susannah Hares. Ez egyértelműen a rádió Libériában. A rádió azonban az oktatásban csak a tanárok interaktív jelenlétével együtt hatékony, teszi hozzá.
Indiában, a Himalája lábánál fekvő Szikkim államban az oktatási ügyekért felelős állami szervezet úgy döntött, hogy internet és okostelefon hiányában rádión és helyi kábeltévén fog folytatódni az oktatás. Az első órák tegnap angol nyelvleckék voltak az állami All India Radio Gangtoki csatornáján. A tudományos tárgyak és a matematika viszont a tévén keresztül mennek. Szomáliföldön is az állami rádió és tévé az oktatás elsődleges felülete, a nigériai Kogiban a Radio Kogi Confluence Fm sugározza az oktatási műsorokat.
Egy napos országos videochat teszt után rádióra és tévére állt át Kazahsztánban az oktatás
Kazahsztánban április 1-én az egész országban hivatalosan, 1 millió diákkal kipróbálták a Zoomot és más videochat alkalmazásokat és a következtetés az volt, hogy a kazah internetes infrastruktúra alkalmatlan az online oktatásra, ezért Askhat Aymagambetov oktatási minszter döntött, hogy rádión és tévén keresztül fog folyni a távolléti oktatás.
Az orosz Internet Protection Society vezetője, Mihail Klimarev Telegram-üzenetben oltotta az internetes órák tömeges bevezetésének kísérletét, azon elmélkedve, hogy eleve hülyeség a frontális oktatás 19. századi modelljét egy az egyben áttolni az internetre, és ma már ott vannak a szakértők által összeállított Youtube ismeretterjesztő videók, igy értelmetlen, hogy ehelyett több ezer középszerű tanár olvassa fel azokat a tankönyveket, amelyeket nála intelligensebbek irtak. Ezen túl internetes oktatás címén mindenkit egyszerre élő videochatba terelni, amikor ennél sokkal többféle lehetőség is van online, hülyeség. Klimarev szerint az orosz iskolákban legalább házi feladatokat adnak az élő órák helyett (lásd még korábbi összefoglalónkat másféle kritikákkal).