Miről szóljon a hallgatói újságírás? – Constantinovits Milán újságíró előadása
A 2019-es ELTE Press Akadémián jártunk és rögzítettünk néhány előadást.
Constantinovits Milánnal az előadásához kapcsolódóan Mató János készített interjút
Az előadás tartalma:
Ötletek, víziók, tapasztalatok
Az lesz jó újságíró, aki olvassa is az újságokat
Miről is lesz akkor szó?
Hogyan is lehetne elképzelni, hogyan is lehetne körvonalazni egy ideális hallgatói lapot?
Az első és legfontosabb kérdés: van-e értelme egyetemi
hallgatói újságírással foglalkozni?
És miért csináljuk?
Mi létjoga van annak, hogy hallgatóként médiát „játszunk” online vagy akár
fizikai formában?
Akkor van értelme újságot írni, ha van mögötte olvasói igény
- Nem unalmas
- Megjelenésében, stílusában, címadásában izgalmas
- Jó marketing (érdekes címek, leadek, képek, stb)
- Exklúzívkontentet szolgáltatni
- Egy jó közösség
Érdemes külsős újságírókat hívni időközönként, hogy nézzenek bele, olvassák át az újságot, illetve más magazinok íróival is jó kapcsolatot ápolni és felvenni, tartani a kapcsolatot.
Jó csapatépítés, jó szakmai célok
Hogyan is működjön ideálisan a hallgatói újságírás?
Dilemmák, amik az egész alapját teszik ki:
- Van-e értelme egyáltalán hallgatói újságírással foglalkozni?
- Van-e létjogosultsága, hogy egyetemen újságokat működtetünk?
Van-e olyan erős identitás, a feltételezett olvasói
közönségben, amely ennek vagy bármilyen lapnak a létjogosultságát biztosítaná?
Van-e akkora olvasó közösség, amelyre lehet építeni és ki lehet alakítani az
emberekben/olvasói közönségben azt a képzetet, hogy jó, hogy van nekünk, ez a
lap hozzánk szól, rólunk szól, a mi életünkre reflektál, a mi életünkben egy
tényező?
Kielégíti az olvasói igényeket?
Vannak-e olyan témák, amiket csak a ti lapotokban fedezhetnek fel az olvasók?
Egyetemi újságírók: nem profik, nem profi körülmények között
De meg kell tenni a lépéseket a professzionalitás felé
Mi történik, ha lelkesek vagyunk, de kisebb vagy semmiféle szakmai tudással vágunk bele?
- Túl kell lépni azon, hogy egy kari lap nem/nem csak a személyes önmegvalósításnak a terepe
- Nem elég releváns információkat közölni, hanem jól, érdekesen is fel kell őket dolgozni
- A jó stílus, helyesírás fontos
Emberi erőforrás része:
- Nagyon erős a fluktuáció – hallgatók jönnek, mennek, és mindig újakat be kell tanítani, ami nehézséget jelent
- Húzóemberek – akiknél félő, hogy hamar kiégnek: ezért szükséges egy HR stratégia
Veszélyforrás:
- Túlzott politizálás
Egy lapnak foglalkoznia kell olyan témákkal, amely a diákokat közvetlenül érinti – de túlságosan belevonni magunkat a politikai életbe nem feltétlenül jó
- Felülről szerveződés
Nem lesz olvasó barát, ezért először jó olvasóvá kell válni, és alulról szerveződni, nem a vezetőség által feltétlen megszabott szabályok szerint
Mindig érdemes reflektálni az igényekre, és felmérni, hogy amit csinálunk, jó-e?
Igen hír magazin: 10-15 évvel ezelőtt indult, igényes print formátumú, aktuális, diákélettel foglalkozó magazin, ingyenes, kb 32 oldal. Grafikai szempontból is igyekeztek minél vonzóbbá tenni.
Az Igen bukása: nem forgott vissza a pénz eléggé, illetve elkezdett öncélú lenni
A felvételt Mató János készítette
A felvételt szerkesztette és tartalmát összefoglalta: Jamriskó Tamás
Az ELTE Press Akadémia összes felvétele