
Az Első Pesti Egyetemi Rádió szervezeti és működési szabályzata

A Rádió alapító tulajdonosa a Média Universalis Alapítvány.
A Rádió nem nyereségérdekelt kisközösségi rádió.
A Rádió oktatási, tudományos, társadalmi, kulturális és művészeti műsorokat, kísérleti-művészeti műsorokat, fikciós műsorokat, dokumentumműsorokat, a felsőoktatással összefüggő hírműsorokat és riportokat valamint a média szakos diákok rádiós felkészüléséhez kapcsolódó műsorszámokat közöl.
.
1. VEZETŐSÉG
Elnök
A rádió elnöke a Tulajdonos mindenkori elnöke aki büntetőjogilag felel a rádió tevékenységéért, beleértve a médiatörvény betartását és a jogdíjak rendezését. A rádió tulajdonosának képviselője, költségvetési és pályázati jóváhagyási jogosultsága van.
Főszerkesztő
A rádió sajtó jogilag felelős vezetője. Személyére a Tulajdonos és az ELTE BTK Média Tanszékének tanszékvezetője közösen tehetnek javaslatot, az ELTE BTK Média Tanszékének oktatói közül. A felelős vezető személyét a Tulajdonos és az ELTE BTK Média Tanszékének tanszékvezetője hívhatja vissza. Kijelölés vagy visszahívás esetén, egyet nem értés esetében a belső munkatársak szavaznak, ahol többségi szavazat dönt. A főszerkesztő a Tulajdonos felé felelős személy, felel a rádió törvényes működtetéséért, sugárzásának fenntartásáért, az adatszolgáltatásáért, pályázati elszámolásért. A rádió adminisztratív, technikai infrastruktúráját, műsor ügyeit, hangzó és írásos kimeneteit és pályázatait felügyelő személy.
A főszerkesztő hagyja jóvá a szerkesztők által javasolt műsor projekteket és véleményezi az elkészült műsorokat. Köteles letiltani azon műsorok vagy műsorrészletek éterbe sugárzását, mely a média törvénybe ütközik vagy a közös jogkezeléssel kapcsolatos szerződéseket sértenék. A főszerkesztő dönt minden esetben a műsorok publikációjáról és adásba kerüléséről. Közvetlen munkatársa a műsorigazgató. Felettese az Elnök.
A főszerkesztő feladata pályázatok kezelése, beadása Alapítvánnyal egyeztetve, hírek műsor szerkesztése (ha nincs külön hírszerkesztő), szerkesztőségi tagok kijelölése, irányítása, ellenőrzése
A főszerkesztő feladatai közé tartozik még, hogy a közösségi rádiózás alapelve alapján “hangot adni a hang nélkülieknek”, azaz megszólalási lehetőséget biztosít a rádió által szolgált közösség tagjainak, a szólásszabadság szempontjainak figyelembe vételével, vagyis akkor is, ha a műsorkészítők véleménye nem egyezik a főszerkesztő vagy tulajdonos véleményével. Ez alól kivétel, ha médiatörvénybe vagy az ELTE vagy a rádió etikai kódexébe ütközik a műsor/tevékenység. A műsoroknak meg kell felelniük az alapvető technikai, szakmai, tartalmi és etikai normáknak és kredibilisnek kell lenniük.
Feladata továbbá az egyetemek, különösen de nem kizárólag az ELTE, tevékenységét műsorban tükrözni, így az oktatási funkciót, a diákéletet és az egyetemisták által vagy egyetemistáknak szervezett tudományos, közéleti vagy ismeretterjesztő rendezvényekről beszámolni, azokat rádió útján a szélesebb hallgatóság számára elérhetővé tenni.
Az EPER Rádió a Műsorigazgató, a Producer és a Főszerkesztő szakmai felügyelete alatt teret – azaz szakmai, technikai és egyéb segítséget adhat podcast- és rádió műsorok elkészítéséhez, amelyet magánszemélyek, egyetemi polgárok, alumni készítenek az EPER Rádióval együttműködésben.
Az operatív és tartalomkészítő munkatársakat a Főszerkesztő jelöli ki és szüntetheti meg megbízásukat, tartalomkészítési lehetőségüket.
A műsorkészítők közül egyetemi polgárnak tekintjük, akik: egyetemi hallgatók, oktatók, vendégelőadók.
Alumninak tekintjük, aki: bizonyíthatóan valóságos egyetemen végzett
Főmunkatársak és munkatársak
A rádióban dolgozók több státuszt is betölthetnek.
2. FŐMUNKATÁRSAK
A főmunkatársak a rádió meghatározó munkatársai. Kijelölésükről a főszerkesztő dönt. Főmunkatárs olyan munkatárs lehet, aki már legalább egy tanulmányi éve szerződéses viszonyban van a Rádióval. A főszerkesztőnek tartoznak felelősséggel tevékenységükért. Rendelkeznek kulcsfelvételi joggal.
A főszerkesztő nevezi ki a rádió Producerét, akinek feladatköreit a rá vonatkozó pontban részletezzük. A Producer és a Műsorigazgató jogkörei, kötelezettsége, feladatkörei és döntési körei különbözőek, köztük alá-fölé rendelt hierarchikus viszony nem áll fenn. Munkájukat a főszerkesztő ellenőrzi és szükség esetén koordinálja, feladatok megoldására delegálja őket. Köztük egyenrangú viszony áll fenn.
Ha nincs kinevezve Műsorigazgató vagy Producer, akkor az üres pozíció azon feladatait a Főszerkesztő jelöli ki a megbízott és önkéntes munkatársak között, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a rádió zavartalanul működjön, teljesítse a vállalásait. Ha egyik sincs kinevezve, a szükséges feladatokat a főszerkesztő végzi.
Ha a főszerkesztő helyettesítésre szorul, a feladatait ideiglenesen a Műsorigazgató vagy Producer veszi át. Ha ezek a pozíciók betöltetlenek, akkor a Főszerkesztő által kijelölt munkatárs.
● Műsorigazgató – a rádió műsorainak elkészültéért felelős szerkesztő. A rádió adásrendjének meghatározásában és annak leprogramozásában segédkezik. Adásba szerkeszti az elkészült adáskész műsorokat és továbbítja az online tartalmat a webszerkesztőnek. Tartja a kapcsolatot a felelős szerkesztőkkel, megbízza a felelős szerkesztőket és ellenőrzi munkájukat. A műsorokról beszámol a főszerkesztő felé. Felel az adatszolgáltatás hátterének biztosításáért (a fájlok metaadatolásáért). Szervezi és bonyolitja a szerkesztőségi üléseket. A Média Tanszék oktatói és dolgozói közül kerülhetnek ki. Hozzáférése van a stúdiógépek elérési kódjaihoz.
○ A műsorigazgató további feladatai: Felelős műsorszerkesztői feladat betöltése és e funkcióra további munkatársak kijelölése/betanítása.
○ Stúdióidő (naptár) koordináció
○ Kész és jóváhagyott műsorok élő adásba publikálása (adásgép) és archiválása (pl. Dropbox, Google Drive)
○ Pályázatok figyelése, előkészítése, tervezet egyeztetése FSZ-el, beadás FSZ-el egyeztetve (FSZ egyeztet Alapítvánnyal)
○ Hírekkel és online tartalommal kapcsolatban javaslattétel FSZ-nek.
● Műszaki igazgató Olyan technikus, aki a rádióstúdió kialakításának, infrastruktúrájának felelőse, a rádió műszaki berendezéseinek fejlesztési irányainak meghatározásában segédkezik. Ha nincs, akkor a feladatot a főszerkesztő látja el.
- Producer Olyan főmunkatárs, aki a megjelenő hanganyagok audio arculatáért és hangzásáért felel, valamint technikai szupervíziót lát el. Feladata a műsorsorozatokhoz való szignálok elkészítése és masterelése, opcionálisan technikai és produceri képzés. Ha nincs kinevezett Műsorigazgató, annak feladatainak egy részét is a főszerkesztővel történő egyeztetés után a Producer látja el.
3. MUNKATÁRSAK
A rádió munkatársai a következő közül kerülhetnek ki:
– Az ELTE hallgatói, oktatói vagy más dolgozói
– Más budapesti felsőoktatási intézmények hallgatói, oktatói vagy más dolgozói
– Az FM adás vételkörzetében élők
– Egyéb tartalomkészítők, a Főszerkesztővel egyeztetve
A rádió munkatársai lehetnek megbízott munkavállalók megbízási szerződés alapján, amely tartalmazza az együttműködés kereteit, a feladataikat a Főszerkesztővel egyeztetik, vagy önkéntesek, akik Önkéntes Szerződéssel kerülnek a rádióval munkatársi kapcsolatba. A munkatársakra vonatkozó specifikus rendelkezéseket az Önkéntes Szerződés tartalmazza. Hallgatói jogviszonnyal rendelkezők lehetnek ösztöndíjas tartalomkészítők és munkatársak, amelyet szerződés keretez, illetve a Főszerkesztővel való egyeztetés.
4. SZERKESZTŐ BIZOTTSÁG
A rádió szerkesztő bizottságának tagjai olyan munkatársak lehetnek, akik már legalább egy tanulmányi féléve szerződéses viszonyban vannak a Rádióval. A jelentkezés a szerkesztő bizottság egyes posztjaira önkéntes alapú, melynek elfogadásáról a műsorigazgató dönt.
A szerkesztő bizottságot a főszerkesztő és a műsorigazgató vezetik. A szerkesztő bizottság további posztjai:
Felelős szerkesztő – stúdióba lépési engedéllyel rendelkező, más szerkesztő műsorának felügyeletét vállaló szerkesztő, feladata a projektvezető munkájának segítése. A műsorigazgató jelöli ki vagy önként jelentkezik és ő felügyeli, ellenőrzi a műsort. Ha nincs, akkor a feladatot a műsorigazgató látja el. Minden projekthez kell tartozzon egy felelős szerkesztő. A műsorigazgató felé számol el. Véleményezi a projektek próbaadását. Kezeli a projekt online datalapját. Minden egyes projekt keretében készülő adást meghallgat, véleményez, ha szükséges, javításra visszaküldi, ha megfelelő, a műsorigazhatónak továbbítja publikálásra. Felügyeli a műsor promóciójának megfelelő elkészültét és továbbitja azokat az illetékeseknek.
Vezető hírszerkesztő – a hírek és hírműsorok felügyetetét végző szerkesztő. Ha nincs, akkor a feladatot a főszerkesztő látja el. Gondoskodik a hatósági szerződésben vállalt hírmennyiség adásba kerüléséről. Kezeli a hírek hangmappát, és publikálja a hírek szöveges változatait a weboldalon.
4.1 SZERKESZTŐSÉGI MUNKATÁRSAK
● Projektvezető– a saját maga által meghatározott műsort szerkesztő munkatárs, saját ad hoc (egyedi műsorra vonatkozó) projektszerkesztőségének vezetője. A műsor felelős szerkesztője felé számol el a műsorral. Csak technikussal együtt léphet a stúdióba önállóan. A projektek kialakításakor új projektvezető még nem munkatárs, csak ha a projekt már elfogadásra került.
● Asszisztens – A projektvezető munkatársa (riporter, koordinátor, tudósító stb). A szerkesztő felé számol el a tevékenységével.
● Hírszerkesztő – a hírek szerkesztésében részt vevő szerkesztő. Ha olvas is, felolvasói vizsgát kell tennie.
● Webszerkesztő – a website tartalmáért felelős
● Közösségi szerkesztő (web2 felületek kezelője)
● Zenei szerkesztő (feladata zenei műsorprojektek kialakítása, a zenei kvóták figyelése, a műsorkitöltő zenék kezelése, playlistek készítése, a zenei mp3 fájlok tagelése az NMHH és MAHASZ kódjai szerint)
4.2 TECHNIKAI-PRODUKCIÓS MUNKATÁRSAK
● Technikus (adáslebonyolító, vágó, hangmérnök)– A projektvezető technikai munkatársa. Minden műsorhoz tartoznia kell egy technikusnak, kivéve, ha a műsorkészítés teljes folyamán biztosított ügyeteles technikus megléte. Előfeltétele technikusi vizsga letétele, amit a főszerkesztő vagy az általa kijelölt személy végez előre meghatározott anyaggal). Ismernie kell a stúdió, a felvevők és a vágóprogramok használatát. A szerkesztő vagy asszisztens lehet egyben technikus is. A stúdióba lépési engedéllyel rendelkező munkatárs.
● Ügyeletes technikus – Olyan fizetett technikus, aki adott időszakban meghatározott időpontokban technikai ügyeletet tart a stúdióban illetve segít az élő adásokban és külső felvételek elkészítésében. Tevékenysége nem műsorhoz vagy szerkesztőhöz kötődik, hanem adott időszakhoz.
● Felolvasó – bármely szerkesztő vagy hírszerkesztő által kijelölt szöveget olvassa, de önálló szöveget nem ír
4.3 EGYÉB MUNKATÁRSAK
● Gyakornok – bármilyen munkatárs, aki egy tanrendileg meghatározott, 100 órás gyakornoki programot végez.
● Dizájner – a website arculattervezője
● Marketing menedzser (a rádió szélesebb körű megismertetéséért felelős)
● Tagtoborzó. A rádióba jelentkezőket keres es castingokat folytat. Közösségi eseményeket szervez. Ha nincs, akkor a műsorigazgató.
● Pályázati koordinátor. Pályázatokat figyel, és bonyolít, a főszerkesztővel egyeztetve
● Rendszergazda (adminisztrátor): A rádió webfejlesztője (a rádió stream- és weblapjának rendszergazdája). Ha nincs, akkor a feladatot a főszerkesztő látja el.
4.4 TOVÁBBI RÁDIÓSOK
Munkatársi státusz nélküli személyek (nem vesznek részt a döntéshozatalban, nincs Önkéntes szerződéses viszonyban)
● Megfigyelő – a szerkesztőségi üléseken részt vevő, aki még nem sajátította el a stúdió biztonságos használatát és nem készített elfogadott műsort. A munkatársi státuszba kerülésről a vezető technikus és a műsorigazgató közösen dönt. A munkatársak érvényes szerződéssel rendelkeznek.
● Demonstrátor – A Média Tanszék által kijelölt Demonstrátor feladatait, jogait, kötelezettségeit a Demonstrátori Szerződés határozza meg.
5. PROJEKTEK
Projekt lehet egy élő vagy szerkesztett: egyedi (egyszeri) műsor, műsorsorozat (podcast/magazin sorozat vagy félévad), adott eseményhez kötődő műsorfolyam (pl. kitelepülés), előadás (sorozat) ill. konferencia közvetítése (Rádióegyetem). Egy projekt futamideje maximum egy tanulmányi félév. A hírműsorok külön szerkesztőséget alkotnak.
A projektek mérföldkövei
Beadási határidő: október 1 / március 1. Ezuán új projekt csak a következő félévben inditható.
Indulás: október 15 / március 15.
Lezárás december 15 / június 15.
Ez alól kivételt tehet az FSZ erősen indokolt esetekben.
5.1 ÖNÁLLÓ PROJEKT
Önálló projektet a szerkesztőség munkatársai indíthatnak.
5.2 EGY PROJEKTSZERKESZTŐSÉG ÖSSZETÉTELE
Kijelölt felelős szerkesztő – minden műsorhoz kijelölés alapján kerül egy (min. egy féléve rádiós)
Projektvezető- a műsor tartalmi koncepcióját létrehozza és elkészíti a műsort és annak elemeit.
Asszisztens – a műsor tartalmi elkészítésében segíti a szerkesztőt
Technikus – a műsor technikai elkészítéséért felel
JAVASOLT online munkatárs bevétele ill. saját akusztikus és vizuális arculat kialakítása.
5.3 KÖZÖS PROJEKT
A szerkesztőség (műsorigazgató, főszerkesztő) minden félévben közös projekteket is hirdethet. Ezek lehetnek sorozatok, ad hoc eseményhez kapcsolódó műsorok stb. A közös projektekben a részvétel minden szerkesztőségi munkatárs számára nyitott és javasolt.
6. Egy műsor adásba vagy honlapra kerülésének feltétele:
● A műsor mp3 formátumban rendelkezésre áll (128 kbps joint sztereó vagy monó, vagy 320 kbps sztereó vagy monó)
● A műsorról metaadatok rendelkezésre állnak (cim-title, stáblista, kulcsszavak (commentként)
● A műsorhoz a honlapra egy db. “albumborító” kép rendelkezésre áll
● A műsorhoz a honlapra ajánló szöveg rendelkezésre áll (a konkrét epizódhoz és a műsorhoz általában is)
● Zenei tartalom esetén a zenék szerzői jogi adatai rendelkezésre állnak
● A műsor hangzó tartalmát a műsorhoz kijelölt felelős szerkesztő hallotta és jóváhagyta
● Minden, a műsor elkészítésében részt vevő munkatársról a honlapon található információ a munkatársak menüpont alatt
● A munkatársak megkapták a sajtóigazolványukat vagy egyéb publikálásra jogosító engedélyüket
● Javasolt a műsor kivonatos szöveges formájú átirata a honlapra
7. VIZSGÁK
A vizsgákat a főszerkesztő vagy az általa megbízott személy bonyolítja és az itt meghatározott feltételeknek kell megfelelnie.
7.1 A felolvasó vizsga
Áll: 2 hír és 2 zenei konferálószöveg megírásából, mikrofonba felolvasásából és erről hangfelvétel készítéséből a stúdió berendezéseivel. A vizsgán értékelt: mikrofonkezelés, hangfelvételkészítés, a hangfelvétel adáskészre vágása, hangsúlyozás, idegen szavak / nevek kiejtése, szó végi hangzók ejtése, sziszegők ejtése.
7.2 A technikus vizsga
Áll: a stúdió keverőpult használata három beszélő szereplővel, akiből egy maga a technikus. Sztereó hangfelvétel készítése, min. 5 perc próza. Hangfelvétel adáskészre vágása. Hangfelvétel tagelése. A hangfelvétel egyszeri adásba szerkesztése (SAM). A hangfelvétel hírfolyamba illesztése. Zene és szöveg keverése (promóciós spot készítése). Promóciós spot adásmenetbe illesztése. Hangfelvétel online megjelenítése. A stúdióban elhangzók (mikrofonok+zene) élő adásba illesztése. Hangfelvétel telefonról. Hangfelvétel Skype/online kapcsolatról.
8. SZAKMAI GYAKORLAT
A szakmai gyakorlat célja, hogy a jelentkező a legtöbb rádiós műfajban elsajátítsa az alapvető ismereteket és a szakmába kerülve képes legyen feladatokat önállóan, magas szívonalon megoldani.
AZ EPER rádiós munkaterv 100 órás szakmai gyakorlatra
Az egyes egységek akkor kerülnek elfogadásra, ha az adáskész, megfelelően elkészített. Ezért a vágás és esetleges újravágás is a tervezett óraszámban szerepel.
- 1-10. óra. Felvételi és lineáris vágási gyakorlat. Egy nyilvános esemény hangfelvétele, egy egyetemi előadás hangfelvétele, egy egy órás interjú (stúdióbeszélgetés) hangfelvétele és vágása. A külső helyszíni felvételnek visszhangmentesnek kell lennie (használhat rádiómikrofont, csiptetős vezetékes mikrofont, kézi mikrofont). A felvételek megvágva, kulcsszavazva (mp3 comment tagbe illesztve), fotóval, konferálva adandóak le. Kivágandók az ismétlések, nem oda tartozó részek, töltelékszavak, (tulajdonképpen, izé, ha tetszik stb), ciccegés, nyeldeklés, szipogás, angol hatásra “ámm”-ozás, és minden szóismétlés és dadogás, félig elkezdett és megismételt mondatok, ill. a technikai hibák. Nagyon ügyelni kell arra, hogy ne legyen minden szünet és lélegzetvétel kivágva, a csöndek maradjanak meg! 3 óra felvétel, 6 óra vágás. Formátum: 128kbps monó vagy sztereó mp3 minimum, ajánlott a 320kbps. A hangerő legyen egységes, beleértve a konferálást. A konferálás a feladat része, annak is megfelelő stílusúnak kell lennie.
- 11-20. óra: Hírszerkesztés, olvasás, vágás. Szerkesszen saját híreket. Egyeztessen három témát az egyetem / oktatás / ELTE tárgyában, és ezeket sounddbite-tal készítse el, folyamatos egyeztetés mellett. Egycsatornás gyakorlat. A soundbite vagy felvevővel, okostelefonnal vagy telefonhibriddel vagy bluetooth alapú rögzítőeszközzel. A feladat részei: hír írásban elkészítése, legális fotó beszerzése, képaláírás, credit line, hírolvasás (megfelelő stílusban), soundbite vágás. Formátum: 128kbps monó vagy sztereó mp3 minimum, ajánlott a 320kbps.
- 21-30. óra. Zenei szerkesztés és vágás. Készítsen egy TOP 5 listát, tetszés szerinti egyeztetett témában. Ehhez írjon konferáló szövegeket, és ezeket a zenére keverve készítse el a zenei műsort. Az mp3 tagban loggal, az NMHH követelmények szerint pedig excel fájlban loggal. Sokcsatornás gyakorlat. A feladat részei: zenék összegyűjtése, konferálószöveg megírása, felolvasása, ritmusra vágása (a követelmény a konferálószöveg intróra vágása, a vokál megkezdéséig ritmusra vágva), mixelés. Formátum: 128kbps monó vagy sztereó mp3 minimum, ajánlott a 320kbps.
- 31-40. óra. Adásprogramozás, zenei műsor. A SAM broadcasterben progamozzon le egy 55 perces, hetente ismétlődő zenei műsort tetszés szerinti műfajban. A műsor clockwheel tartalmazzon mai, új, régi, ismert és közepesen ismert számokat, gyors és lassúakat, és azokat logikus rendbe rendezze. A zenék között szignálok legyenek. SAM gyakorlat. Bele számit az mp3 fáljok válogatása, tagelése, importálása, kategóriák létrehozása, scheduler programozása, tesztelés, összekötő, kezdő és záró szignálok készítése.
- 41-50. óra. A fenti adásba programozza bele a hírműsort, mely egész órakor kezdődjön pontos idővel. A hírek alatt alázene szóljon. SAM gyakorlat. Az elkészítésbe beletartozik a pontos idő PAL kódjának alkalmazása, a hírek elemeinek elkészítése, tesztelése, alázene keresése/gyártása, elválasztó szignálok készítése, felolvasás. A hírek egyedileg legyenek kezelve, kategóriákként, amikből a program mindig a legfrissebbet válogatja bele.
- 51-70. óra. Készítsen hangfantáziát, egy nap az egyetemen témában. Hangfantázia lásd: Krúdy-fantázia, Hungaroton. (zene és próza montázs). Formátum: 192kbps sztereó mp3. Sokcsatornás vágási feladat.
- 71-90. óra. Készítsen dokumentumműsort, 25 perc terjedelemben, legalább 5 különböző helyszínen felvett megszólalóval, köztes narrációval. Ez a projekt széthúzódhat az egész gyakorlat idejére. Formátum: 128kbps monó vagy sztereó mp3 minimum, ajánlott a 320kbps
- 91-100 óra: Élő adás (magazin). Készítsen élő adást, melynek elemei: élőben (lehet stream is) több személy beszédének beadása a stúdióban, bejátszások beadása felkonferálással és lekonferálással, adásazonosító (szignál) beadása, indító és záró szignál vagy bumper music beadása. A beadott anyag lehet próza (tudósítás) vagy zene. Az elkészítésbe beleszámít az adás forgatókönyv megírása, a szignálok és bejátszások elkészítése és az adáslebonyolitás.
9. DIJAK
A műsorigazgató javaslatára minden félévben kiosztásra kerülő díjak:
● A legjobb szerkesztő, a legjobbnak ítélt tartalmú műsorért
● A legjobb technikus, a legjobbnak ítélt technikai megoldású műsorért
● A legjobb rádiós, bármely státuszban elért kiemelkedő munkáért
A díjakkal oklevél és pénzjutalom jár.
10. Jogosultságok, szerződések, díjazások
A rádió önkéntes és megbízásos szerződéses főmunkatársai és munkatársai sajtóigazolványra és stúdióhasználatra jogosultak és részt vehetnek a rádió döntéshozatali folyamatában. A főszerkesztő, a műszaki igazgató, a műsorigazgató lehet önkéntes szerződésben vagy megbízásos szerződésben, az ügyeletes technikus csak fizetett munkatárs lehet. A többi munkatárs is jogosult díjazásban részesülni, amennyiben erre pályázati forrás vagy egyéb bevétel rendelkezésre áll. A honoráriumot a műsor vagy sorozat befejezése után folyósítjuk.
Sajtóigazolvány nélkül a munkatársak írásos stúdióhasználati és publikálási engedélyt kaphatnak.
A szerződéses kereteket a felek minden esetben egyeztetés alapján döntik el, amely lehet megbízotti jogviszony, egyszerűsített foglalkoztatás, szerződéses megbízás, ösztöndíjszerződés, stb. A tevékenység(ek) elvégzését a munkatársnak igazolnia kell előre egyeztetett keretek alapján, amelyek lehetnek: e-mail alapú, feladat elvégzési nyilatkozat, jelenléti ív. Minden igazolás során (ha arról az FSZ, a Műsorigazgató vagy Projektvezető másképp nem határoz) a munkatársnak offline vagy online aláírásával hitelesítenie kell a benyújtott igazolást/beszámolót, amelyről értesítést kell küldeni az FSZ-nek vagy a főmunkatársak egyikének. A benyújtott adatokat a főmunkatárs(ak) fogadják el, kérnek korrekciót vagy utasítják el.
11. SZERKESZTŐSÉGI GYŰLÉSEK
A Rádió munkatársai a következő időpontokban tarthatnak teljes körű szerkesztőségi gyűlést: a mindenkori tanulmányi félév első hetében; a mindenkori tanulmányi félév utolsó hetében. Kivételes esetben az FSZ hívhat össze gyűlést soron kívül.
A szorgalmi időszakban az aktuális kérdésekről legalább kéthetente tartanak találkozót a szerkesztőség tagjai ill. csoportjai. Ilyen találkozó tanóra keretében is történhet. A vizsgaidőszakban és az oktatási szünetek időszakában a rádióban nincsenek szerkesztőségi gyűlések; ilyenkor a rádió ismétléseket sugároz (a minimum törvényi kötelezettség mellett). Ha ettől eltérő műsorra kerül sor, azt szerkesztőségi gyűlésnek kell megelőznie.
A szerkesztőségi gyűlésen rendesen többségi szavazás dönt (50%+1 fő). Ha szavazásra kerül sor, arról jegyzőkönyv készül. Szavazás szükséges a főszerkesztő visszahívásáról, bármely szerződéses munkatárs felfüggesztéséről, kizárásáról. Szavazás tartható egy projekt felfüggesztéséről vagy letiltásáról. Munkatársak felvételéről és új projekt indításáról nem szükséges szavazást tartani.
12. MŰSOROK KVÓTÁI
A rádió műsorai elsősorban a következő körből kerülnek ki:
a) A műsoridő legalább 50%-ában előadások kerülnek közvetítésre. Az előadások legalább 50%-ában az ELTE-n tartott előadások (gyakorlatok, konferenciaelőadások) szerkesztett hangfelvételei; kisebb arányban bármely magyarországi vagy határon túli felsőoktatási intézmény oktatói által tartott előadások szerkesztett hangfelvételei.
b) A műsoridő legalább 10%-ában az ELTE mint intézmény; intézményi egységeinek, diákjainak, oktatóinak vagy más munkatársainak bemutatása
c) A belső vagy külső munkatársak egyénileg vagy csoportosan készített műsorai, melyek szemléletükben tükrözik az egyetemi diákok, oktatók vagy más munkatársak érdeklődési körét; így elsősorban művészeti vagy tudományos adások.
d) Zenei műsorok, melyek célja az adott számok, előadók vagy műfajok elmélyültebb bemutatása háttéranyagok segítségével; bármely zenei műfajban. A hatályos törvényi korlátozások miatt a zenei műsorokban magyar alkotások min. 50%-ban, ennek legalább 25%-a 5 évnél frissebb felvétel kell legyen Mttv. 21. § (2).
A MAHASZ szerződés alapján cél, hogy
— a rádió teljes műsorfolyamában a zenei (hangfelvétel) elemek aránya ne érje el a 10%-ot. (max. 2 óra 24 perc naponta, napi kb. 35 szám)
— a magyar zenei felvételek 06 és 20 óra között kerüljenek adásba
— a magyar zenei felvételek aránya a törvényi kvótát 9%-al haladja meg (azaz >59%).
e) Rádióművészeti alkotások (hangjátékok, rádiómontázsok stb).
f) A vételkörzetben zajló aktuális események közvetítése
13. STÚDIÓFOGLALÁS
A stúdióhasználatot minden esetben legalább két nappal előre be kell jelenteni a műsorigazgatónak, aki a foglalást az EPER naptárába viszi. Lehetőség van fix időpontokban egy félévre is időpontokat kérni.
Két fel nem használt stúdiófoglalás után a projektvezető e-mailes figyelmeztetést kap, a harmadik után a projekt leállításra kerül.
Stúdió kulcsfelvételi engedéllyel csak az rendelkezhet, akinek a pozícióját az SzMSz nevesíti, és személyes adatait (diákigazolvány szám, név, lakcím) a stúdióban aláírásával együtt rögzítette. A stúdiófoglalásért felelő személy anyagi felelősséggel tartozik a foglalási időben a stúdióban lévő tárgyakért (vis major kivételével).
14. KITELEPÜLÉS
Kitelepülést a műsorigazgatóval egyeztetni kell, leadva a kitelepülésre kivitt berendezések jellegét és leltári számát. A kitelepülés projektnek minősül és a berendezésekért a projektvezető vállal anyagi felelősséget. A kitelepülésre a projektvezető személyes adatait (diákigazolvány szám, név, lakcím) a stúdióban aláírásával együtt rögzíteni kell.
15. MŰSOROK JELLEGE (élő/szerkesztett)
Előre felvett műsort bármely szerkesztő készíthet.
Élőben csak azok a szerkesztők vagy felolvasók kerülhetnek adásba, illetve azok a technikusok techikázhatnak, akik legalább fél éve a rádió szerződéssel rendelkező munkatársai és már legalább 5 elfogadott műsort készítettek.
16. A MŰSOROK NYELVE
A műsorok bármely nyelven készülhetnek, de a szinopszisnak magyarnak vagy angolnak kell lennie.
17. PROJEKT WORKFLOW
A műsorok elkészítési menete a következő:
1. A műsorra témajavaslatot tesz valamely munkatárs vagy a főszerkesztő.
2. A műsor szerkesztését és koordinálását elvállalja egy projektvezető.
3. A szerkesztő asszisztenseket toboroz a projektjéhez. Ők ad hoc projektszerkesztőséget alkotnak, akik innentől együtt dolgoznak.
4. A szerkesztő szinposzist ír a műsorról (MINTÁT lásd függelékben alább) tartalma: munkacím, szerkesztő személye és email elérhetősége, további munkatársak személye, technikus személye, műsor általános tematikája, ha sorozat, akkor három konkrét műsor tematikája (terve), a műsor általános célja, célcsoportja, időtartama, periodicitása, tervezett műsorok száma, stúdióigény, eszközigény, és a felhasznált zenék jellege és hossza, a zenei elemek indoklása (mivel letölthetően nem lehet jogdijas tartalmat közzétenni, a zenei műsorok külön kezeltek online; ha sorozat, annak jelzése, hogy a műsorokat epizódonként vagy az összes epizód elkészülte után egyben adja-e le adáskészen a projektvezető).
5. A szinopszis a műsorigazgató és a főszerkesztő megkapja (e-mailen: radioeper97@gmail.com és google dokumentumban), véleményezi: elveti, elfogadja vagy javításra visszaadja, iterációval addig, amíg vagy elfogadja vagy végleg elveti.
6. A műsor felügyeletét a téma ismeretében elvállalja egy felelős szerkesztő.
7. A műsorhoz technikus csatlakozik (ha eddig nem tette volna meg).
8. Elkészül egy próbaadás.
9. A próbaadást a felelős szerkesztő megkapja, véleményezi. Véleményét továbbítja a rádió e-mail címére és a projektvezetőnek. Véleményezéskor lehet elutasítani a projekt lezárásával, elutasítani új próbaadás kérésével, vágással megoldható javítást kérni, vagy adáskészre elfogadni. Az elfogadott próbaadás publikálható. A véleményezés szempontjai: arculati kohézió, tematika, megszólalás, technikai megvalósítás, zenei elemek szükségessége.
10. Elfogadott próbaadás után a projektvezető műsortervet készít a teljes sorozatról (de max. 10 epizód) tervezett műsorcímmel és esetleges vendégei megnevezésével (a megvalósításkor ettől 50% eltérés lehetséges). Ezt a felelős szerkesztő kapja meg.
11. Ezzel egyidejűleg a műsorigazgató számára a műsorról „adatlap” leadása online publikálás céljából. Ez tartalmazza: cím, stáblista, rövid „ajánló”, nyilvánosságra hozható fotó. Az adatlapot a webszerkesztő vagy maga a projektvezető publikálja.
12. A következő adásokra a műsorkészitők fix stúdióidőt kérnek műsorigazgatótól.
13. Az első adástól a kész műsorokat elkészültük után vagy a teljes projekt végén egyben a felelős szerkesztő lehallgatja, véleményezi, ha szükséges tartalmi vagy technikai okból, javításra visszaküldi, ha megfelelő (adáskész), a műsorigazgatónak továbbítja publikálásra.
14 A felelős szerkesztő és a főszerkesztő által elfogadott műsorterv alapján a műsorkészítők kérhetnek a műsorukra ösztöndíjat. Ha ilyet kérnek, a projektvezetővel a rádió szerződést köt a műsorterv legyártására. A műsorterv megvalósulása esetén a projektvezető ösztöndíjat kap. Szerződés nélkül nincs ösztöndíj kifizetés. Ha nem valósul meg a műsorterv, az ösztöndíj nem kerül kifizetésre. Közös megegyezéssel módosítható a műsorterv. A munkavégzéshez előzetes kérés (FSZ, Műsorigazgató, Projektvezető, Felelős szerkesztő) alapján a műsorekészítő(k)nek vagy szakmai gyakorlatot töltőknek jelenléti/munkavégzési időívet kell kitölteniük a tevékenységük és az azzal eltöltött idő átláthatósága érdekében. Az íveket a munkatársaknak hitelesítenie kell (lásd. fent) és eljuttatnia a feletteséhez.
A projektet legkésőbb a projekt félévének vizsgaidőszakának a végéig közzé kell tenni. Az eddig közzé nem tett műsorokat a projektvezető visszakapja saját felhasználásra és legközelebb a következő félévben újraindíthatja.
Amennyiben egy sorozatban harmadszor is azonos jellegű probléma jelentkezik, a főszerkesztőnek vagy a műsorigazgatónak a műsort meg kell hallgatnia és jeleznie, hogy a sorozat folytatható-e. Amennyiben a megszüntetésére tesz valamelyikük javaslatot, ezt a főmunkatársaknak kell jóváhagynia vagy elutasítania 50%+1 szavazattal.
Az a műsor, melynek készítői tudatosan vagy akaratlanul megsértették a Rádió belső szabályzatát, a Rádió vagy az ELTE etikai normáit, a médiatörvényt, vagy a közös jogkezelőkkel között szerződést, vagy nem szolgáltatták a szükséges zenei adatokat vagy súlyos szakmai hibákat vétenek a műsor készítése vagy publikációja során, azonnali felfüggesztésre kerül; folytatásáról vagy végleges megszüntetéséről a következő rendes szerkesztőségi gyűlésen részt vevők 2/3-os szavazattal hoznak döntést.
18. Korhatáros műsorok, termékmegjelenítés
A rádió csak korhatár nélküli vagy 12-es korhatáros műsorokat közöl élő műsorban. A műsort megelőzően bemondandó: „A következő műsorszám 12 éven aluliak számára nem ajánlott”. A 12-es korhatárt akkor kell bemondani, ha a műsorszám, amely „tizenkét éven aluli (nézőben/hallgatóban) félelmet kelthet, illetve amelyet koránál fogva nem érthet meg vagy félreérthet.”
16-os és 18-as korhatárú műsorszámok az EPER műsorában csak online (archivumban, honlapon) tehetőek közzé megfelelő piktogram használatával az oldalon.
Termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám esetén be kell mondani, hogy a műsorszám termékmegjelenítést tartalmaz ill. a műsor végén is ugyanezt (tartalmazott).
19. A MUNKATÁRSAK JOGAI ÉS KÖTELESSÉGEI
Minden belső munkatárs előzetes egyeztetés után jogosult a rádióstúdió élő adásidőn kívüli használatára; előjegyzés alapján a rádió mobil felszerelésének előre meghatározott időre történő kölcsönzésére.
Minden belső és külső munkatárs kötelessége a rádióstúdió és a mobil felszerelésének állapotmegőrzésére. Amennyiben a felszerelésben kárt okoz vagy a mobil felszerelést elveszíti, értékét a mindenkori piaci ára alapján megtéríteni köteles. Minden munkatárs kötelessége, hogy a műsorában elhangzó jogdíjas zenei felvételek adatait a Rádió által meghatározott módon a Rádió által kezelt adatbázisba felvigye.
A belső és külső munkatársak kötelessége a mindenkor hatályos médiatörvény betartása és betartatása.
A MÚOSZ Etikai Kódexével összhangban a Rádió munkatársa tiszteletben kell tartsa az emberi jogokat. Nem kelthet gyűlöletet, nem szólíthat fel rasszista megkülönböztetésre népek, nemzetek, nemzetiségek ellen. Vallása, felekezeti hovatartozása, neme, testi, szellemi vagy lelki állapota, mássága, életkora, életmódbeli, életviteli különbözősége miatt senkit sem becsmérelhet, nem terjeszthet senkiről előítéletet kifejező rágalmakat.
A munkatársaknak tiszteletben kell tartania az ember személyiségi jogait és méltóságát. Nem állíthat valótlanságot, nem használhat a jó hírnév, becsület csorbítására alkalmas sértő kifejezéseket.
A munkatársaknak semmilyen módon nem szabad népszerűsítenie azaz pozitív színben feltüntetnie az erőszakot vagy gyűlöletbeszédet.
A munkatársakat megilleti a tájékozódás, a nyilvános közlés, a bírálat, a véleményéhez, meggyőződéséhez, annak kifejtéséhez való jog. Nem kötelezhető véleményével, meggyőződésével ellenkező alkotás készítésére.
Az újságírói etikába ütköző cselekedetnek minősül, ha egy Munkatárs más, – akár nyomtatott, akár elektronikus – sajtóban megjelent írást, hang vagy képanyagot (vagy ezek kombinációját) saját szellemi termékeként jelentet meg, illetve az átvétel ténye nem derül ki egyértelműen a közleményből. Különösen a hírműsorokban az információ forrását minden esetben fel kell tüntetni.
Sem a honlapon, se a rádióban nem közölhető igazként olyan információ, aminek valóságtartalmáról a Munkatárs nincs meggyőződve. A humoros és ironikus alkotások esetén minden esetben egyértelművé kell tenni (pl. Rovatcím megjelöléssel), hogy nem tényeket tartalmaz az alkotás.
Kereskedelmi termékről szóló műsor esetén egyértelművé kell tenni, hogy az adásban a termék képviselője szerepel, és csak hirdetésként vagy termékmegjelenítésként jelenhet meg, ha ezért a Rádió vagy a rádió munkatársa ellenszolgáltatást kapott.
A munkatársaknak a hírműsorokban törekedniük kell a kiegyensúlyozott és pártatlan tájékoztatásra. Más műsorok azonban lehetnek elfogultak és kiegyensúlyozatlanok, ha a műsorkészítő a saját elveit követi és a műsor vélemény jellege egyértelműen kiderül.
A tévesen közölt információ azonos helyen korrigálandó, a korrekció tényének feltüntetésével. Ez alól kivétel az elavult információ, amennyiben lehetőség van az információ közlésének időpontját azonosítani. Ezért különösen az információs műsorok metaadatainak (hangban és írásban) az anyag elkészítésének dátumát mindig tartalmaznia kell.
19.1 Munkatársak online médiával összefüggő feladatai
● Az EPER online láthatóságát segíteni (pl. Kommentek, Google Maps bejegyzések stb. készítésével)
● Saját műsoruk láthatóságát elősegíteni közösségi platformokon (pl. a műsoruk honlap oldalát a Facebookon promótálni) valamint a Rádió egyéb, számukra releváns tartalmait is.
20. Stúdióhasználat (stúdióbérlés és vágás)
A stúdió használatáért az ELTE-s vagy ELTE-n végzett dolgozóknak vagy hallgatóknak nem kell fizetnie, ha a műsor, amit készít, azonos jellegű, mint a Rádióban leadott műsorok általában vagy az ELTE MMI valamely egységének tanrendi feladatához kötődik. A stúdió Alapítványi tulajdonban levő berendezéseinek használatáért külsősöknek és a rádió jellegétől eltérő műsorok esetén ELTE-seknek (kivéve tanrendi feladat) a Tulajdonos által meghatározott díjat kell fizetni. A Rádió munkatársai a szabad stúdióidőben stúdiófoglalással használhatják a stúdiót. Kereskedelmi jellegű hangfelvétel készítése esetén, azaz ha annak hozzáféréséért fizetni kell, minden stúdióhasználatért az Alapítvány meghatározta díjat kell fizetni, ELTE-s hallgatóknak is. A stúdióhasználat engedélyét az FSZ adhatja ki.
21. Műszaki eszközök
A stúdióban lévő berendezések az ELTE vagy a Média Universalis Alapítvány tulajdonát képezik. Minden műszaki berendezés, beleértve készüléket, perifériát, kábelt stb., a Stúdióhoz tartozik.
Az eszközök egy része külső helyszínre a műszaki igazgatóval egyeztetve, lista mellékletével, meghatározott időre, az ELTE MMI hallgatói és oktatói számára kölcsönözhetőek..
A stúdióban hagyott magántulajdonú tárgyakért felelősséget nem vállalunk.
Kérjük, hogy a stúdiót senki se tekintse a saját szobája meghosszabbításának. Ezért az egy hétnél tovább ott hagyott ismeretlen eredetű (műszaki és egyéb) tárgyakat vagy kidobjuk vagy adománynak tekintjük és leltárba vesszük. Tárgyi adományokat a Média Universalis Alapítványon keresztül tudunk fogadni.
22. EPER email cím kezelése
Az EPER email címe beérkező levelek fogadására szolgál. Mindenki, akit illet, innen továbbítással kapja meg a leveleket majd saját fiókjából válaszol rájuk. Az EPER email címéről a főszerkesztő és a kijelölt főmunkatárs(ak) kap(nak) másolatot. Egyéni döntés alapján a főmunkatársak is hozzáférést kaphatnak az e-mail címhez.
23. A RÁDIÓ WEBFELÜLETE
Az elhangzott műsorok közül a prózai és eredeti népzenei felvételeket közvetítő műsorok letölthetően, a kiadott zenei felvételeket tartalmazó műsorok visszahallgathatóan felkerülhetnek. Az adásban elhangzott egyetemi és más előadások felvételei a weblapra kötelezően felkerülnek, s azok folyamatosan fent is maradnak; a többi műsor feltételéről az adott műsor készítőinek vagy a felelős szerkesztő javaslatára a műsorigazgató vagy a főszerkesztő dönthet.
24.1. Lehallgatási felületek, adattárolás
Technikai kérdések: Műsorlehallgatásra tartalmat az EPER Google Drive lehallgatás Mappába kell feltölteni. Ez a mappa megosztva elérhető a főszerkesztő, műsorigazgató és felelős szerkesztők számára. Élő adásba a technikus illeszti be a műsort.
A műsorok állandó archívuma az ELTE-n levő eper.elte.hu szerveren található.
A műsorokat a műsorkészítők az adott év Google drive-jában (pl. eper20182019@gmail.com) tárolják a saját folderjükben, innen kerül az állandó szerverre, amikor minden műsorelem elkészült. A műsorigazgató vagy a főszerkesztő a Google Drive megfelelő folderét megosztja a műsorkészítők saját Google Drive-jával.
24.2. Nyilvánosság, adatkezelés
Adattárolási szabályozás: A műsorokat a rádió megszűnéséig tároljuk. A nyilvánosságra szánt műsorokat, hacsak valamelyik műsorkészítő vagy a műsorban szereplő máshogy nem kéri, a rádió megszűnéséig nyilvánosságra hozzuk a rádió archívumában. Az archívum minden darabja online nyilvános. A már nem aktuális műsorok (beleértve a korábban aktuális magazinokat és hírműsorokat) csak az online archívumban érhetőek el, az aktuális műsorok vagy nem időhöz kötött műsorok az élő adásban is ismételhetőek.
A műsor nyersanyagokat nem tároljuk, azokat minden félév végén töröljük.
Megszólaláshoz és saját hang kezeléséhez való jog: Az archívumban elérhető műsorok nyilvános elérhetőségét a műsorban megszólaló ezirányú kérése esetén megszüntethetjük és az adásból kivehetjük. Ha a műsorért vagy egyéb tartalomért a műsorkészítő bármilyen honoráriumot kapott, akkor annak összegét köteles visszatéríteni a Rádió számára. Ilyen kérést a rádió e-mail címére kell küldeni, indoklással. A kérés csak arra a részre vonatkozhat, ahol az illető hangja vagy az illető által írott szöveg, szerzett, előadott zene stb. szerepel. Közszereplők mint interjúalanyok és közéleti szereplés esetén, valamint nyilvános rendezvényről és tömegrendezvényről (pl. tüntetés) készített felvétel esetén ez a lehetőség nem áll fenn. Nyilvános rendezvénynek a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 459. § (1) bekezdés 24. pontja alapján az a rendezvény minősül, amely: „a gyülekezési jogról szóló törvény hatálya alá tartozó rendezvény, továbbá az olyan rendezvény, amely mindenki számára azonos feltételek mellett nyitva áll”. Ezen túl azonban amennyiben az adott rendezvény egyetemi előadás jellegű ismeretterjesztő rendezvény, ez esetben is a teljes előadás rádióban történő adása esetén a hangfelvételt egyeztetni kell az előadóval vagy képviselőjével. Amennyiben az előadó kéri, minden esetben adás előtt az előadónak joga van az előadásfelvételt kontrollálni, módosítani, vágást kérni benne és ezeket a kéréseket a szerkesztőnek – az oktatóval történő további egyeztetés lehetőségének megtartása mellett – végre kell hajtania.
Kiskorú csak úgy szólalhat meg a műsorban, ha abba szülője, törvényes képviselője és maga is beleegyezett. Ez esetben is javasolt, hogy a kiskorú valódi neve és más azonosítási jegyek ne legyenek a műsorban megjelölve. Kiskorúakról tanítási, gondozási időben csak akkor készíthető felvétel, ha a fentieken túl az adott illetékes felügyelő pedagógus is hozzájárul.
Az egyetemi tanrendi előadásfelvételek esetén alapszabály, hogy csak az előadó hangját hagyjuk meg a szerkesztett felvételen, a diákok hangját eltávolítjuk. Ez alól kivétel a nyilvánosan meghirdetett előadások, konferenciák, rendezvények, ahol minden felszólaló tudatában van az esemény nyilvános voltának.
A rádió munkatársai nem készíthetnek tanrendi egyetemi / főiskolai előadásról vagy gyakorlatról felvételt az előadó előzetes beleegyezése nélkül. Olyan tanrendi előadásfelvételek, melyek elkészítéséről az előadó nem tudott, nem hozhatóak nyilvánosságra a rádióban.
Tanóra keretében létrehozott műsorok. A rádió számos olyan műsort készít, mely reguláris egyetemi gyakorlat keretében készül, arra beiratkozott diákok segítségével. Ezeknél a műsoroknál az abban részt vevő valamennyi diák hozzájárulása (írásos, vagy csoport jelenlétében szóbeli) szükséges ahhoz, hogy a műsor a rádió adásába és archívumába kerüljön. Bármelyik diáknak joga van a tanóra keretében létrehozott anyag közlését megtiltani, azzal, hogy ez semmilyen módon nem érheti hátrányosan a kurzuson, azaz a jegyszerzésben nem tükröződhet. Ha egy diák nem járul hozzá, hogy a tanóra keretében készült műsor vagy műsorrészlet nyilvánosságra kerüljön, az a műsor vagy műsorrészlet sem az élő adásba, sem az online vagy offline archívumba nem kerülhet be. Ebben az esetben a diáknak egyéb, a kurzusvezető és/vagy FSZ által meghatározott kiegészítő tevékenységet kell végeznie a diáktársai felé való munkaterhelés méltányossági szempontjából. A diákok védelmében a diákoknak joguk van művésznéven (szerzői néven) szerepelni a műsorokban ill. honlapon, de az önkéntes szerződésben csak saját néven szerepelhet.
Képmáshoz való jog: A rádió műsoraihoz és a rádió működéséhez kapcsolódva fényképek készülhetnek az műsorkészítőkről és interjúalanyokról. Ezeket csak a velük való egyeztetés után lehet nyilvánosságra (szóban vagy írásban, előbbi esetében tanú előtt) hozni, a rádió honlapján. A fényképeket a rádió a rádió megszűnéséig tárolja és folyamatosan elérhetővé teszi honlapján, archív anyagai között. Az archívumban elérhető fényképek nyilvános elérhetőségét a fényképen szereplő ezirányú kérése esetén megszüntetjük és az archivumból kivesszük indoklás esetén. Ilyen kérést a rádió e-mail címére kell küldeni. A kérés csak arra a képre vagy képrészletre vonatkozhat, ahol az illető beazonosíthatóan látható. Közszereplők mint interúalanyok és közéleti szereplés esetén, valamint nyilvános rendezvényről és tömegrendezvényről (pl. tüntetés) készített felvétel esetén ez a lehetőség nem áll fenn.
Kiskorú képmása csak úgy szerepelhet a rádió honlapján, ha abba szülője/gondviselője és maga is beleegyezett.
A hangfelvételekkel kapcsolatos eljárás Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 3. § 2. alapján kezelendő.
24.3 A munkatársak védelme
A rádióban vagy annak online felületén közölt adásokért és információkért a rádió felelős szerkesztője felelős.
25. Vétség kezelése
A fenti szabályok megsértése esetén a rádió vezetősége ülést tarthat az FSZ meghívása alapján, aminél a munkatárssal közösen igyekeznek a kérdést rendezni és helyreigazító anyagot készíteni. Súlyosnak minősített szabályszegés esetén a munkatársat a rádió vezetősége és a rádiót működtető alapítvány képviselője mint ad hoc etikai bizottság a munkatársat ideiglenesen vagy véglegesen eltilthatja a rádióban történő tevékenységektől vagy azok egy csoportjától.
26. Átlátható gazdálkodás
A rádió pénzügyi mutatói, így pl. bevételei a honlapon, a Rólunk pontban nyilvánosan elérhetőek. A rádiót működtető alapítvány bevételei és kiadásai az Alapítvány honlapján elérhetőek a közhasznúsági jelentések dokumentumokban vagy a Civil szervezetek névjegyzékében szereplő adatokban.
A Szabályzat jelen formája 2018. szeptember 26-án lép hatályba.
Egyéb fent nem tisztázott vagy kérdéses esetekben a Rádió alapinformációi a mérvadóak. A kérdéseket e-mailben várjuk.
Hargitai Henrik főszerkesztő Jamriskó Tamás műsorigazgató
VÁLTOZÁSOK
Projekt workflow 9. Pont kiegészitve 2018.10.12.
Szinopszis példa hozzáadva: 2018.10.16
Etikai és adatkezelési kérdések hozzáadva: 2020.04.21.
A Rádió vezetését 2020.június 01-től Jamriskó Tamás vette át.
Szinopszis MINTA (rádió/podcast műsorhoz)
Projekt címe: A TATUIN VILÁGA
MUNKATÁRSAK
Projektvezető és email: Felhőjáró Luke (felhojaro@lazadok.com)
Asszisztens/ek/ – Han Solo (han@han.com), Leia Organa (leia@alderan.gov)
Technikus – 33PO (33po@anakin.net)
Zenei szerkesztő – Leia Organa (leia@alderan.gov)
Kijelölt felelős szerkesztő Jamriskó Tamás (jamrisko@tamas.hu)
TARTALMI KONCEPCIÓ
Műsor általános tematikája egy mondatban: A Tatuin élővilágánk bemutatása
Célcsoportja/ki hallgassa: Érdeklődési kör kulcsszavak: Tatuin, Star Wars, Sci-fi, Természetflmek
Fogalmazzon meg egy egysoros reklámcímet a műsornak, amivel hirdethetjük azt (lásd kép, kék rész): Ahogy még nem láttad a Tatuint
Fogalmazzon meg egy egysoros leirást a műsornak, amivel hirdethetjük azt (lásd kép, fekete rész): Egy sivatagi bolygó élővilága – a dokumentum
Egy műsor időtartama: 40-50 perc
Periodicitása:heti
Tervezett műsorok száma: 8 epizód
Kért stúdióidő: Hetente kedd 1300-1450
Eszközigény: 1 db zoom felvevőkre szükség lesz a külső felvételekhez, összesen 8 alkalommal
Vendég lesz? Vagy csak műsorvezetők. A stúdióban nIncs vendég, csak felvételről.
Műsor szerkezete (pl. monológ, párbeszéd, bejátszások, külső helyszini felvétel, skype interjú stb): Stúdióban beszélgetnek a műsorvezetők, közben bejátszásokat játszanak be, amiket korábban vettünk fel (interjúk külső helyszinen)
Felhasznált zenék jellege és hossza: Birodalmi induló a műsor elején és végén, 1 perc.
Élő/Podcast: podcast (felvételről)
Ha sorozat, akkor egy konkrét műsor tematikája (terve) – NEM ajánló a hallgatónak
Az adásba tervezett témák/témakörök konkrét felsorolása és megközelitésmódja: A Tatuin állatvilágának bemutatása, a banták mire használhatóak, hogyan alkalmazkodtak a sivatagi környezethez
Mely témának ki a felelőse a műsorkészitők közül és Hitelesség záloga: Miért hiteles, amit mondanak, azaz mi biztositja, hogy nem ad hoc kocsmai filozofálás szinten zajlik a műsor, hanem a megszólalók valóban szakértők vagy felkészültek a témából
Felhőjáró: általános bevezetés a Tatuinról – járt már a Tatuinon, mesél az élményeiről
Sivatagi élet: Han Solo – riportot készit egy muzeológussal: külső felvételről a Tatuini Nemzeti Muzeum muzeológusa beszél,
banták: Leia Organa – riportot készit egy lovásszal – egy bantalovas buckalakóval beszélgetés (a Mos Eyesley Lovarda egyik lovásza)
Szinopszis template — ezt copyzza a megfelelő dokumentumba, és töltse ki.
Projekt címe: CIM CIM
MUNKATÁRSAK
Projektvezető és email: XX
Asszisztens/ek/ – XX a műsor tartalmi elkészítésében segíti a szerkesztőt
Technikus – XX a műsor technikai elkészítéséért felel
Zenei szerkesztő – XX
Kijelölt felelős szerkesztő (műsorig vagy főszerk. jelöli ki)
TARTALMI KONCEPCIÓ
Műsor általános tematikája egy mondatban:XX
Célcsoportja/ki hallgassa: Érdeklődési kör kulcsszavak:XX
Fogalmazzon meg egy egysoros reklámcímet a műsornak, amivel hirdethetjük azt (lásd kép, kék rész): XX
Fogalmazzon meg egy egysoros leirást a műsornak, amivel hirdethetjük azt (lásd kép, fekete rész): XX
Egy műsor időtartama:
Periodicitása:
Tervezett műsorok száma:
Kért stúdióidő:
Eszközigény:
Vendég lesz? Vagy csak műsorvezetők.
Műsor szerkezete (pl. monológ, párbeszéd, bejátszások, külső helyszini felvétel, skype interjú stb)
Felhasznált zenék jellege és hossza:XX
Élő/Podcast:XX
Ha sorozat, akkor egy konkrét műsor tematikája (terve) – NEM ajánló a hallgatónak
Az adásba tervezett témák/témakörök konkrét felsorolása és megközelitésmódja XX
Mely témának ki a felelőse a műsorkészitők közül és Hitelesség záloga: Miért hiteles, amit mondanak, azaz mi biztositja, hogy nem ad hoc kocsmai filozofálás szinten zajlik a műsor, hanem a megszólalók valóban szakértők vagy felkészültek a témából. XX
Szöveges/videós tartalomterv készítésekor a fentiek irányadóak.