Pintér Tibor: Zeneesztétika (ELTE BTK, 2007) Az előadások a zeneesztétikának a 19. századi filozófiai és művészetelméleti diskurzusba való beépülésétől kezdődően a kortárs zenefelfogásokig tekintik át az elmúlt két évszázad zenefelfogásának változásait. Címszavakban: A modern zeneesztétika 19. századi gyökerei: Wackenroder és Tieck zenei érzésesztétikája. A hegeli zeneesztétika mint szintézis-kísérlet. Az abszolút zene esztétikai paradigmaváltása. Schopenhauer zenei metafizikája. Kierkegaard és a zenei démonium. A programzene problémái. Hanslick esztétikája: a zene mint hangozva mozgó forma. Nietzsche és Wagner.Az új zene esztétikája: Schönberg és Adorno. Cage és a csend. Bibliográfia: Hegel: Esztétikai előadások. III. rész, 3. szakasz, második fejezet: A zene. (In: Hegel: Esztétikai előadások III. kötet, 102-172.o.) Bp. 1980. Schopenhauer: A világ mint akarat és képzet. Bp., 1991. 343-358. o. Kierkegaard: Mozart Don Juanja. In: Vagy-vagy, ill. Bp. 1993. Nietzsche: A szó és a zene. In: Kultusz és áldozat. A német esszé klasszikusai. Bp. 1981. 303-316.o. Eduard Hanslick: A zenei szép. Bp., 2007. Th. W. Adorno: A zenével kapcsolatos magatartás típusai. Interneten: http://emc.elte.hu/~pinter/szoveg/adorno zenevelkapcs.pdf Th. W. Adorno: Fétisjelleg a zenében és a zenehallgatás regressziója. In: Uő: Zene, filozófia, társadalom. Szerk. Zoltai Dénes. Budapest, Gondolat, 1970. Interneten: http://emc.elte.hu/~pinter/szoveg/adorno_fetisjelleg.pdf John Cage: A csend. Pécs, 2000. (részletek) 1. A 18. század zenei paradigmája és a 19. század paradigmaváltása Hogy lehet a zenéről beszélni Hoffmann kritikája A zene mint szónoklat 17-18. századi zenefelfogás vokális zene Charles Burney A zene általános története The present state of music rokokó csak kortárs zene hangszeres zene opera Fontenelle Szonáta, mit akarsz tőlem Gáláns stílus Asztali zene Haydn Érzékeny zene Mozart Romantika A végtelen vágy A szóban leírhatatlan zene Zenekritika Illatszimfónia Hangok és hangulatok Zeneterápia Hang és zenemű Animális a zenében 2. Az abszolút zene paradigmája Hanslick 1854 Zene és érzések Kant a zenéről recitativo ária Hangművészet Tónus, dallam Zenei mondat Matematikai, érzeti magyarázat Parfümös zsebkendő A szomszéd zenész Hanglejtés, intonáció Imitáció Couperin A sánta muzsikus Dallamszótár Affektusok vs személyes vallomás A romantikus zeneszerző Előadóművészet megjelenése Szűz imája Költői cím Holdfény-szonáta A zene poétikai leírása Schopenhauer képzetem a világ szolipszizmus A misztifikált zene A zenéről nem lehet beszélni Abszolut zene és programzene Összművészet Wagner Érzésesztétika Esztétikai és patologikus zenehallgatás 3. A tartalom és forma problémája a zenében Részlet Peter Kivy reflexiók a zenei kifejezéshez Tovey Zenei analízis Jelentések a zenében Elgiccsesedés A zenei szép Mahler és az operaház - anekdota Az utolsó kéz szövege (1932) Tartalom és forma a zenében Hegel, Kant Affektuselmélet: szenvedélyek Pozitivizmus Művészettudomány vs. esztétika A hermeneutika órája Mű, szerző, befogadó Nagy terc, kis terc és érzések Címadó divat A Szűz imája - az első sláger 4. Hanslick fellépése az érzésesztétika ellen Hanslick próbája Tartalom és forma szétválaszthatósága Affektus-elmélet Zenei szótár A jelentés fantomja Tartalom és tárgy Tánc, balett Opera Költészet és zene A lélek ábrázolása és Szókratész A lélek ábrázolhatatlansága Színház, opera mint kép A zene mint aláfestő, kísérő Rossini túlhabzása Wagner összművészet pszicho-logocentrizmus vs. szonocentrizmus kakukk kisterc a zenei téma preludálás első gyakorlati példa bemutatása, elemzés és kettő másik példa a következő órán A következő rész címe: Az előadóművészet kialakulása 5. Az előadóművészet kialakulása Az önálló előadóművészet és létrejötte Clementi szalonzene Pleyel Mozart gáláns stlílus A lustuló közönség Ki nyer ma? 6. Adorno a zenehallgatási magatartástípusokról 2. A zenei avantgárd Az emocionális hallgató Zeneterápia Pszichedelikus Chill out Beatles Dzsesszrajongó beavatottság régi zene Szórakozó zenehallgató A rádióhallgató háttérzene elevator music folyamatos zene igénye Közönyös hallgató A művelt polgár habitusa 01 mark zenei avantgarde provokáció szerializmus John Cage konceptuális művészet experimentális zene 4' 33'' Eric Satie Bútorzene filmzene futurizmus zajzene Egy város ébredése + Zene a hangrögzítés korában Hangfelvétel esztétikai problémái Elektronikus hangrögzítés Rádió Days A rádió és a gramofon rivalizációja Az LP bevezetése A sztereó - többcsatornás felvételek A Hi-Fi őrület Kvadrofónia A Pendulum Magnó - a vágás lehetősége (manipuláció) "A hangfelvétel kilátásai" Alapzaj, mobilitás Digitális felvétel Bitmélység CD mp3/flac/ape High End Fájlcserélés, Napster, SMS Az eredetiség lehetetlensége Torrent, p2p