Wessely Anna: Az irodalom szociológiája ET-250/ETN-250 Wessely Anna: Művészetszociológia G, 2ó Időpont: 2005 tavaszi félév, hétfő 10-11.30 MUK. 39. Az irodalom szociológiája Az irodalmi kommunikáció – Az írás, a másolás, a nyomtatás, a könyvterjesztés és az olvasás társadalomtörténete – Az írói szerep – A szépirodalom fogalma - Az irodalmi élmény – Befogadásesztétika és a művészeti élmény szociológiai elméletei – Az irodalom mint kollektív tevékenységekbôl fölépülô művészeti világ – Az irodalmi nyilvánosság és az irodalomkritika – Az irodalmi mezô kialakulása és struktúrája – A triviális irodalom – Empirikus olvasáskutatás A könyv mint tárgy Lukiánosz: A műveletlen könyvgyűjtő Hangos olvasás Tekercs Kódex Lapszabvány Olvasószék Nyomtatott könyv A címlap Word and image folyóirat Címlapkép Hivatkozás Analógia- Könyvillusztráció A 18. század olvasási kultúrája Az olvasás forradalma Extenzív olvasás Intenzív olvasás A felvilágosodás irodalomfogalma Hogyan olvastak Rousseaut? Azonosuló olvasás Reflektáló olvasás A művészet autonomiája A virtuóz Az irodalmi nyilvánosság kialakulása és a magánszféra Az állam szerepe A civilizacio Elias: A civilizació folyamata Illemszabályok változása A magánszféra megjelenése Szalonkultúra A levelezés Közös éneklés Az akadémiai viták A Biblia kronológiájának meghatározása Habermas - Az irodalmi nyilvánossag Érzelmek Az emberség fogalma A műkritika kialakulása Recepcióesztétika Az esztétikai tapasztalat A befogadási folyamat Esztétikai szabadság Elvárási horizont Versek olvasása Festmények befogadása Stanley Fish Befogadás kutatás Olvasók ideáltípusai Fiktív olvasó Virtuális - intencionált olvasó Potenciális olvasó Max Dvorak Objektív (tárgyi) - szubjetív - dokumentum értelem (jelenté stulajdonítás) Pont pont vesszocske Panofsky Jelentés és értelem különbsége Az Esthajnalcsillag és a Vénusz Abendstein Morgenstein Szentek attributumai Utolsó vacsora Bourdieu A muvészeti észlelés szociológiai elemei A hírek befogadása, elfogadása Folytatás: szimbolikus interakcionizmus Szimbolikus interakcionizmus A művészeti világ mint hálózat A 18. századi könyvkiadás: szerzo, kiadó, nyomdász, szállítók, forgalmazók, cenzúra, könyvkereskedok, olvasók Levelezés a szerzo és kiadó.nyomda ill. az olvasó és szerző között Az ajánlás koreográfiája a könyvekben Bourdieu: az irodalmi mezo fogalma A művészeti világ hierarchikus muködése Erőtér Az irodalom autonomiája, intézményi struktúrája Az ideális olvasó - mint a romantikus barát Zsenielmélet Az ideális olvasó - mint az emberiség Olvasókhoz vs. irodalmárokhoz igazodó irodalom Toke A tudományos mező működése: Máté-effektus Az irodalmi mező elemei Esztétikai vs. gazdasági elismerés Zola politikai ereje Dickens Sikeres szerzok Tömegkultúra underground akadémikus muvészet horror regény, dráma Belépés az irodalmi mezobe habitus Panofsky A habitus Panofsky: Gótikus építészet és skolasztikus gondolkodás Skolasztika Korstílus Mező Tudománytörténet szociolóai magyarázatai Történeti relativizálás Irodalmi élet 19,. sz. Franciaoraszágban Szalonok Bohém A párizsi muvész Olvasászociológia Bourdieu Mezo konstrukció Irodalmi mezo Irodalmárok köztársasága A polgár Kritikusok szerepe Az értelmiség A szerelmes regény (románc) olvasása A tömegkultúra kritikája Piszkos Fred A jó szerelmes regény kritériumai A nő szerepe Könyvcímlapok dekódolása A szerelmes regény szerepe Olvasásszociológiai kutatások Vizsgairodalom Barthes, Roland, A szöveg öröme. Osiris, 1996. Bourdieu, Pierre, „A kulturális alkotások tudományos vizsgálata érdekében”, In: A gyakorlati észjárás. Napvilág, 2002, 49-67. Bourdieu, Pierre, „Alapelvek a kulturális alkotások szociológiájához”, in: Wessely A. (szerk.), A kultúra szociológiája. Osiris, 1998, 174-185; Cavallo, Guglielmo – Roger Chartier (szerk.), Az olvasás kultúrtörténete a nyugati világban. Balassi, 2000, 305-380. old. (Roger Chartier, Reinhard Wittmann, Martin Lyons és Armando Petrucci tanulmányai). Gans, H. J., “Népszerű kultúra és magaskultúra”, in: A kultúra szociológiája, 114-149. Hunter, Ian, “Esztétika és kritikai kultúrakutatás”, in: A kultúra szociológiája, 71-95. Eco, Umberto, "A rossz ízlés struktúrája", in: A nyitott mű. Gondolat, 1976, 201-296. Jauß, Hans-Robert, Recepcióelmélet - esztétikai tapasztalat - irodalmi hermeneutika. Osiris, 1997, 9-35, 158-177. Kamarás István, “Az irodalom olvasója”, in: Olvasatok. Budapest, 1996, 305-336. Löwenthal, Leo, Irodalom és társadalom. Gondolat, 1973, 7-176. Tenbruck, Friedrich H., „A polgári kultúra“, in: A kultúra szociológiája, 52-70. Ajánlott irodalom Barthes, Roland, S/Z. Osiris - Gond, 1997. Ingarden, Roman, Az irodalmi műalkotás. Gondolat, 1977. Habermas, Jürgen, A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. Osiris- Századvég, 1993, 7-153. old. Iser, Wolfgang, "A szövegek felhívásstruktúrája", in: Szerdahelyi I. (szerk.), Befogadásesztétikák. Esztétika Tanszéki jegyzet, 1982, 50-73. Józsa Péter - Jacques Leenhardt, Két fôváros - két regény - két értékvilág.Olvasásszociológiai kísérlet. Gondolat, 1981, 25-51, 395-435. Manguel, Alberto, Az olvasás története. Park, 2001. Radnóti Sándor, "Tömegkultúra", in: Tisztelt közönség, kulcsot te találj...". Gondolat, 1990, 256-283. Sartre, Jean-Paul., Mi az irodalom? Gondolat,1969, 27-160. Wessely Anna egyetemi docens ELTE TÁTK wessely@ludens.elte.hu