Rényi András: Rembrandt-rézkarcok: mítosz, szöveg, technika (6 előadás) (ELTE BTK, 2004. szeptember-november) A kollégium során folytatom az előző szemeszterben megkezdett gondolatmenetet. Elsősorban Rembrandt bibliai tárgyú rézkarcait elemezzük - két egymással összefüggő, eminensen képhermeneutika probléma szemszögéből. Egyrészt a nyelv és kép "átjárhatóságának" kérdései (konkrétan: elbeszélő szövegek és képi illusztrációjuk viszonya, egy nyelvi textus képbe való átfordításának korlátai és lehetőségei) merülnek fel, másrészt a művészi technika ill. a médiumválasztás produktivitásának problémája, nevezetesen: hogy van-e a szöveg értelmezését érdemben befolyásoló szerepe annak, hogy egy bizonyos elrendezés festve vagy rézbe karcolva valósul-e meg. A festés, rajzolás, karcolás tevékenységeit nem tekinthetjük úgy, mint eltérő anyagok és szerszámok alkalmazását -ugyanarra a célra: e médiumok eltérő szintaxisa mélyreható szerepet játszik a szövegek mítikus igazságának feltárásában. Az előadó a visszajelzéseket a következő címen várja: drrenyi-kukac-axelero.hu 1. BEVEZETES a rézkarc mint intim művészet a kép mérete a szöveg eredete (Lázár története az evangéliumból) a kinyilatkoztatás értelmezése a Rembrandt rézkarcok mint olvasat muvészettörténeti példák a történet megjelenítésére 2. rész - 2004 szeptember Lázár feltámasztása 3. rész - 2004 október Rembrandt 10 év utan a francia festmények befogadasa a kepen megjelenő figurák és a néző kapcsolata a légy a kepen a nézőt néző - megszolitó - figura a képen adszorpcios technika vs retorikus mod Jezus reflektalt figuraja az elozo ora - lazar feltamasztasa - folytatasa a fenyforras es arnyekok Repousoire motivum Feszti-korkep vacsora kenyertoressel a feny szerepe a rezkarcban a rezkarc vs fesmeny A rézkarckészítés technológiája Rényi András és Csordás Zoltán elődását közvetítjük az ELTE bölcsészkaráról. technika rezkarc monotipia rezmetszet nyomatszám 5. rész 2004 október 1633 Rembrandt copyright festészet, rézkarc mint gazdasági vállalkozás Rubens Fosterman Rembrandt Goltius kopisták (rézmetszo másolók) dolgai freskó vázlat technológia rézmetszet elorajzolás a rézmetszok munkája a rézmetszet és a festmény viszonya a technikai sokszorosíthatóság kérdései a médium transzparenciája információ a képen vs a kép látása a muvészettörténet közös nevezoje - a stílus Vasary képpontok a kép felbontása a rézkarc mint durva raszter 6. rész 2004 november nemetalfoldi vs italiai muveszet muveszi mediumok mediumkent felismerese A keptarlatogato ember viselkedeserol Jan van Eyck miniaturizalasa Vermeer technikaja a kép közelrol és távolól miért fotózunk? az ábrázolt és a médium a mikroszkóp és a távcso vs. festmények A látás és a részletek a médium és a tárgy megkülönböztethetosége Frans Haas protrék a rész és egész a képen Rembradt: fa Új technológia - hagyományos stílus Péter és Pál a templom kapujában (Rembrandt rézkarc) rézkarc vs ceruzarajz satírozás a médiumok saját ábrázolási logikáoinak felismerése Rembrandtnál kép a képben lázár feltámasztása értelmezése következo: a három kereszt lesz EZ AZ UTOLSÓ RÁDIÓEGYETEMI RÉSZ -- ET-256/ETN-256 Rényi András: Rembrandt-rézkarcok: mítosz, szöveg, technika K, 2ó Időpont: szerda 17.30-19 MUK. -137. Tájékoztató irodalom: Paul Ricoeur: Bibliai hermeneutika Hermeneutikai kutatóközpont, Budapest 1995. Paul Ricoeur-André Lacocque: Bibliai gondolkodás Európa, Budapest 2003. Erich Auerbach: Mimézis. A valóság ábrázolása az európai irodalomban Gondolat, Budapest, 1985. Martin Heidegger: Kérdés a technika nyomán In.: A későújkor józansága II. Vál. és szerk. Tillman J. A. Göncöl Kiadó, Budapest, 2004. 111-134. Otto Pöggeler: Bild und Technik. Heidegger, Klee und die moderne Kunst Wilhelm Fink, München 2002. Kép, képiség (az Athenaeum tematikus száma, I. köt. 4. füzet, T-Twins, Budapest, 1993. Különösen Merleau-Ponty, Freedberg, Boehm és mások) Narratívák 1. - Képelemzés. Szerk. Thomka Beáta. Kijárat, Budapest 1998. (Boehm, Krüger, Imdahl, Bal) Arthur M. Hind: A History of Engraving & Etching from the 15th Century to the Year 1914. Dover Publ., New York, é.n. Szenteczky Csaba: A nyomtatott grafika története és technikái Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2003 Clifford S. Ackley, Printmaking in the Age of Rembrandt. Museum of Fine Arts, Boston - New York Graphic Society, Boston - 1981. The Complete Etchings by Rembrandt, Reproduced in Original Size. Ed Gary L. Schwartz.. Dover- New York, 1993. [első kiadása: Maarssen, 1977] Holm Bevers, Peter Schatborn, Barbara Welzel: Rembrandt: The Master and His Workshop. Drawings & Etchings. Yale University Press, i. a. National Gallery London, 1991.