Bevezetés a művészettörténetbe A művészettörténet vége 2009. szeptember Hans Belting Kép és kultusz A rélgi képek esztétikailag konstituálhatóak-e Kuhn A tudományos forradalmak szerkezete A tudományos gondolkodás Mi a tudomány? Diszciplina. Normál tudomány Paradigma Sítlustörténet 2009. szeptember Ritkasággyűjtemények A múzeum és működése Stílus: közömbös az ábrázolt. Az ábrázolt nem a kutatás tárgya. A kis és nagyművészetek közötti elkülönítést megszűnteti. Sámsonnak levágják a haját I. 2009. szeptember Tudományos paradigmák STÍLUS és JELENTÉS elkülönítése Kondor Béla: Sámsonnak levágják a haját avagy tisztelet Freud doktor emlékének Hermeneutika Sámsonnak levágják a haját II. 2009. szeptember Kondor, Sámson Biogáfiai kód Stilisztikai kód Mű és művész Sámson és Delila A nazír szexuális kód Michelangelo Máriaábrázolása Courbet a világ eredete Képi metonímia Szent Antal Kasztrációs féleélem A kép nézésének megtanulása Sámsonnak levágják a haját III. 2009. október 05. Caravaggio és Rembrandt Ikonográfia Paradigmák előtti kérdésfeltevések A műalkotások interpretációja Összefoglaló Kondor Béláról Hajlevágás mint kasztráció Az értelem és a jelentés közötti különbség "A műfaji kód" Az ősbűn és az ember egyetemes lehetősége A gyönyör szituációi Paradigmafüggetlen feladat: a műértés 2009. október 12. Paradigma előtti problémák A "műértő" meghatározása A műértés jelentősége Az ízlés szerepe A Han van Meegeren-botrány Rembrandt Kutatási Project kudarca "Szcientista célkitűzés" A hamisítványok kiszűrésének lehetőségei Giovanni Morelli módszere Interpretatív művészettörténet 2009. november 2. Ikonográfia és a kép tárgya A művészettudomány mint szellemtudomány A paradigma előtti tudás Rembrandt önarcképei Önarckép-installációk A "jelenlét effektusa" A Han van Meegeren-féle képhamisítások Rembrandt Kutatási Projekt A zseni kézjegye A stíluskritika feladata Önarckép Saskiával Zseni-elmélet A műalkotás mint eleven emberi viszony Poussin és Rembrandt önarcképe 2009. november 30. A reprezentáció problémája A képek mint kommunikatív felületek A retorika célja Nicolas Poussin önarcképe A "vizuális piramis" gondolata A reprezentáció logikája Az ikonografizáló észjárás Rembrandt önarcképe és a modern művészi belátás Művészettörténeti kutatási módszerek 2010.02.25. Bővülő művészettörténeti tárgyterületek - fotó, film, stb. A műtárgy azonosítása Attribúció és datálás Művészetföldrajzi műveltség Műfajtörténet A pozitivitás szerepe A műtárgy és a műalkotás különbsége A művészettörténet meghatározása Eredetiség: a hamisítványok mint műtárgyak Tér és idő jelentősége Pozitivizmus és historizmus 1893 - A művészettörténet kialakulása Stílus- és kultúrtörténet Jan Vermeer Festőművészet című munkájának története 2010. március 3. A képek utóélete Vermeer halála A kor gyűjtőszenvedélye - bécsi udvari gyűjtemény A függönyök kulcsszerepe a festészetben Egy műgyűjtő: Adolf Hitler Az attribúció problémája Holland nemzeti művészet A művésznév mint szimbolikus aktus A Han van Meegeren-féle képhamisítások Heinrich Wölfflin és a stílustörténet 2010. március 18. Művész-kultusz Herman Grimm és Carl Justi kutatásai Alois Riegl paradigmája Heinrich Wölfflin A stílus fogalma "Nevek nélküli művészettörténet" A stílustörténetben az interpretáció szükségtelensége A forma analízise A reneszánsz és sokszínű egység A függönymotívum 2010. április 29. Jan Vermeer és a függöny A függöny és a meditáció A képek és a viselkedés kapcsolata A camera obscura Perspektíva és a matematikai korreláció Az aranymetszés módszere A tárgyak pozicionálása A festészet nem spontán Rembrandt és a függönymotívum A függöny funkciói A függöny mint a láthatóság allegóriája A "trompe-l'oeil" - a szemet becsapó A stíluskritika módszere 2010. május 10. Attribúció Morelli munkássága Turizmus és művészettörténet A Rembrandt-kutatás tanulsága A kezek és a fülek ábrázolása A képek mint objektumok A "műértő" a művészet barátja Stílustörténet mint paradigma Heinrich Wölfflin Jelenvalóság a művészetben 2010. május 13. A művészet önreferencialitása Az újdonság vágya és a múzeum A függöny dramaturgiai szerepe A "jelen" jelentése Marcel Duchamp művészete Az árnyék és a jelenlét összefüggése A véletlen szerepe Az aranymetszés A "trompe-l'oeil" A "gumimacska" Az 5-14. előadást vágta: Kenyeres Balázs