Hasznos információk munkatársaknak

Az alábbi szöveg az EPER munkatársainak nyújt segítséget a rádió és platformjai használatához.

Elhangzott műsorod a rádióban (online, FM vagy YouTube) és nem kaptál róla szerződést? Kérünk, jelezd ezt a rádió felelős szerkesztőjénél, mert minden munkatársnak kell szerződést kötnie akkor is, ha munkájáért nem kap anyagi juttatást. Itt olvashatod el a szerződés mintáját. 

A stúdió használata

  • Az FM és az mp3 stream az “adásgép”-ről megy.  Ennek a gépnek mindig mennie kell.
  • A stúdióbeszélgetések a “rögzítő gépen” rögzíthetőek. Erről a gépről lehet szövegeket olvasni is. Ez a gép kikapcsolható, – bekapcsolni a stúdió mögött lehet.
  • Az élő videostream (YouTube) adása és stúdókép felvétele a stúdióban lévő gépen történik.
  • Zenét élőben (FM) nem sugárzunk (mert minden zenét külön kellene jelenteni a médiahatóság felé (igy ellenőrzik, betartjuk-e a magyar zenei kvótát), amire nincs adminisztrativ kapacitásunk).

Nem stúdiótechnikai jellegű probléma a stúdióban? Beszakadt a plafon? Kilukadt a vizvezeték? Pattog a plafonon a fénycső? Nincs áram? Bedőlt a fal? Behúz a szél? Nem megy a fűtés? Hívd a BTK KIPSZER diszpécser szolgálatot a 2201 vagy 2202 telefonszámon. (A stúdióban lévő tárgyakra nem vonatkozik, csak az egyetem épületéhez tartozó dolgokra).

Mp3 tag kódok

Ki kell tolteni minden leadott mp3 fájl esetében:

Eloado/Artist: sorozatcim vagy zene eloado

Cim/Title: prozai musornal: beszelo/1 riportalany neve + cim (téma/alcim) // zene cim

Year: év (zenénél kötelező)

Album : (update 20190203)   
ZM_I — zene / magyar / konferalt (besorolható közszolgálatnak)
ZM_N — zene / magyar / nemkonferalt (nem besorolható)
ZK_I — zene és kulfoldi / konferalt (besorolható közszolgálatnak)
ZK_N — zene és kuldoldi / nemkonferalt
ZM_I_NMHH — saját zene, magyar, nem kereskedelmi forgalomba hozott, demo stb.
Z+ — sok zeneszám, csatolt excel
M — proza (minden prózai műsor, ami nem zene, a hirek is)
R — reklam
T — tars celu hird
K — Kozerdeku kozlemeny
A — Ajanlo – musorelozetes
O — onpromocio – nem musor, de EPER produktum ajanloja

Comment: Stáblista és ajánló fülszöveg

ID – állomásazonosítók

https://www.dropbox.com/sh/nvhv4tmo23sq2ox/AABTI-KDIM8rpAPZhwQ_IVsva?dl=0

Hírek

Itt hallgathatod vissza a legújabb hírműsorunkatAudió lejátszó00:0000:00A hangerő növeléséhez, illetőleg csökkentéséhez a Fel/Le billentyűket kell használni.

Időjárás

Itt hallgathatod vissza a legújabb időjárás-jelentéstAudió lejátszó00:0000:00A hangerő növeléséhez, illetőleg csökkentéséhez a Fel/Le billentyűket kell használni.

A műsorok általános szerkezete

A műsorokban törekszünk a sokszínűségre, mind tartalmilag, mind technikailag.
A műsorok elején elhangzik a műsor címe és készítőjének (felelős szerkesztőjének) a neve, a következő formában: “CÍM. XY műsora”. Ez a felkonferálás szerepelhet a műsor előtt, megkezdésekor, vagy megkezdésének a percében valahol.

Konferálás

A műsorok végén a lekonferálás sablonja: “Elhangzott: CÍM. XY műsora. Közreműködött: XY, XY, XY [ha volt ilyen]. Készült az Első Pesti Egyetemi Rádióban, 20XX-ben.” 

A műsor kódolása: 128 kbps sztereó (joint stereo) mp3 vagy 64 kbps monó.

A műsor további tartozékai:

  • Az mp3 fájl tagjei kitöltve (Audacity vagy Winamp segitségével)
  • Ajánló szöveg (lehet a tag comment mezőjében)
  • A műsornak a címe szövegesen
  • Érdemes lehet a műsornak szöveges, szerkesztett, rövid (kb. 1 flekk) változatot is késziteni a honlap számára
  • Ajánló kép az alábbi sablon szerint

Kódolások

Embedded Dropbox

Dropboxból lejátszható fájl beillesztése egy oldalra (embedded player): a ?dl=1-et az URL végéről törölni kell, és a http://www.dropbox.com helyett dl.dropbox.com URL-t kell az elején megadni.

https://www.dropbox.com/s/ucgx5wvhvyfn1yg/vilagok_harca.mp3?dl=0

helyett

https://dl.dropbox.com/s/ucgx5wvhvyfn1yg/vilagok_harca.mp3

ami igy jelenik meg:Audió lejátszó00:0000:00A hangerő növeléséhez, illetőleg csökkentéséhez a Fel/Le billentyűket kell használni.

Embedded Spotify

A Spotify lejátszóban a Spotifyból kicopyzott linkben a %3A stringet :-ra kell (kettőspont) változtatni, ahányszor csak előfordul.

[*spotify id="spotify%3Atrack%3A28DIgd8y7VGMO5IhWIDE40" width="300" height="380" /]

helyett (csillag nélkül)

[*spotify id="spotify:track:28DIgd8y7VGMO5IhWIDE40" width="300" height="380" /]

ami így jelenik meg:

Példa

Embedded Google drive

https://drive.google.com/open?id=XXX
https://drive.google.com/uc?export=download&id=XXX

Szabályok

Reklám

A médiaszolgáltatásokban az egyes műsorszámokon belül is lehetőség van kereskedelmi közlemények közzétételére, amelynek több formáját nevesíti az Mttv., úgymint a támogatói közlemény vagy éppen a termékmegjelenítés. A kereskedelmi közleményeknek vannak általános minimum szabályaik, amelyeket a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény (a továbbiakban: Smtv.) tartalmaz, ezen rendelkezések kötelezőek valamennyi kereskedelmi közleményre. Az Smtv. 20. § (1) bekezdése a felismerhetőség, amíg a (2) bekezdése a megkülönböztethetőség követelményével a kereskedelmi közlemények elválasztásának elvét deklarálja, amelynek tényleges, a közönség által érzékelhető megvalósulására vonatkozó szabályait az Mttv. állapítja meg.
A termékmegjelenítés fogalmát az Mttv. 203. § 68. pontja határozza meg: „Termékmegjelenítés: a kereskedelmi közlemény bármely olyan formája, amely terméket, szolgáltatást, ezek védjegyét vagy ezekre való utalást tartalmaz oly módon, hogy az – fizetés vagy hasonló ellenszolgáltatás ellenében – egy műsorszámban jelenik meg”. A szabályozás értelmében a termékmegjelenítés feltétele a fizetés, vagy más hasonló ellenszolgáltatás ellenében történő közzététel. Amennyiben a Médiaszolgáltató reklámtartalmú információt tesz közzé egy műsorszámban, abban az esetben az Smtv. 20. § (3) bekezdésének a megsértése merülhet fel, amely szerint:
A burkolt kereskedelmi közlemény médiatartalomban történő közzététele tilos.”
A Hatóság a termékmegjelenítés szabályainak betartását folyamatosan ellenőrzi az egyes médiaszolgáltatók, így a közösségi médiaszolgáltatók műsoraiban is. Például az Mttv. 31. § (1) bekezdés b) és c) pontjait, amelyek szerint a termékmegjelenítést tartalmazó műsorszámok közvetlenül nem hívhatnak fel áru megvásárlására (szolgáltatás igénybevételére), illetve nem adhatnak a műsorszám tartalmából nem következő indokolatlan hangsúlyt a megjelenített terméknek (szolgáltatásnak). A Hatóság utal a Médiatanács 1048/2011. (VII. 19.) számú határozatával elfogadott és a Médiatanács 1151/2011. (IX. 1.) számú határozatával módosított a termékmegjelenítés szabályainak alkalmazásáról szóló médiatanácsi ajánlásra, amely támpontot nyújt a termékmegjelenítés alkalmazásához.
A törvényi szabályozás alapján a különböző kereskedelmi közleményekre eltérő szabályok vonatkoznak, ezeket az Smtv. és az Mttv. határozza meg. Az, hogy egy adott műsorszámban milyen módon jeleníthető meg egy termék/szolgáltatás, az jelentős mértékben függ attól, hogy a népszerűsíteni kívánt tartalmat mely kereskedelmi közlemény keretein belül teszi közzé a médiaszolgáltató.
A Hatóság jogszabályi rendelkezések alapján kialakított gyakorlatára, valamint az egyedi ügyekben meghozott döntéseire vonatkozó információkat a http://nmhh.hu/ oldalon találhat.

A zenei műsorszámokkal kapcsolatban a példa szerinti külön sorban szerepeltetés a kívánatos; műsorvezetés, kezdés és vége időponttal, következő sorban pedig a zeneszám, szintén kezdési és vége időponttal (időátfedés nélkül). Közszolgálatinak a komoly műsorba szerkesztett zene is elfogadható (G oszlopba I betűkód kerül), ha különálló a zene akkor nem közszolgálati (G oszlopba N betűkód kerül). Zene sugárzása esetén azonban az EU által kért nyelvi kvóta kötelezettségnek is meg kell felelni. Minél több magyar nyelvű, 5 éven belül gyártott zene a cél, közösségi rádiós médiaszolgáltatásnál

  • 50% magyar zene,
  • a magyar zenék 25%-a pedig 5 éven belül gyártott kell legyen.

A saját gyártás ügyében a zene szerkesztett műsorban lehet a saját gyártás része (feltüntetve a jellemzőit: cím, előadó, származási hely, kiadás éve), egyéb esetben nem saját gyártásúként kell jelölni.

Közérdekű közlemény, TCR, poltikai reklám, reklám
– reklám előtt/után be kell mondani hogy reklám jön, reklám volt, valamilyen formában
– társadalmi célú reklámnál (+közérdekű közlemény, politikai hirdetés) meg kell nevezni a megrendelőt
– politikai hirdetés nem adható választási időszakon kívül. A társadalmi célú, de politikai jellegű tevékenységet reklámozó szpot politikai hirdetés, azaz lényegében be van tiltva, ha pl. egy tüntetést reklámként akar hirdetni szervezője.

Médiatörvény, 32. § (1)
A társadalmi célú reklám, közérdekű közlemény és politikai reklámnál egységesen: a reklámban meg kell nevezni a megrendelőt (előtte/utána: a “Készült a … megbízásából”, illetve “a … közleményét látták/hallották” stb. formákkal”) és a reklám előtt és után be kell mondani, hogy társadalmi célú reklám/közérdekű közlemény/politikai reklám következik/hangzott el.
– A Társadalmi célú reklám (TCR) az az ilyen célú hirdetés, ami nem állami vagy önkormányzati megrendelőtől érkezik. Lehet fizetős vagy ingyenes is.
VIGYÁZAT! A Médiatanács plusz értelmezésében ” a társadalmi célú reklámban szereplő közérdekű cél fogalmát nem lehet kiterjesztően értelmezni a bár közérdekűnek, társadalmi érdekűnek számító, de azon belül politikai célzatú üzenetekre, így társadalmi célú reklám nem szólíthat fel valamely politikai döntés támogatására, azzal szembeni fellépésre”. Lásd itt és mellesleg ez persze nem az szerintük: itt.
VIGYÁZAT! Ha jó ügyeket akarsz mint rádió reklámozni, akkor is megbüntetnek: Büntetést kapott az a rádió, amelyik “a közérdekű közleményeket (a dohányzás káros az egészségre, reklámszatyrok kártékony hatása a környezetre, „Válasszon magyar terméket!” és „Fogyasszon sok gyümölcsöt!”) a közzététel megrendelőjének megnevezése nélkül tette közzé.” (Forrás: Médiatanács 1046/2014. (X.28.) számú határozat)
– Az állami/önkormányzati megrendelésű reklám neve “közérdekű közlemény”, mely nem politikai reklám, max. 1 perces lehet és ingyen kell közzétenni.
– Politikai reklám “valamely párt, politikai mozgalom vagy a kormány népszerűsítését szolgáló vagy támogatására ösztönző, illetve azok nevét, célját, tevékenységét, jelszavát, emblémáját népszerűsítő, a reklámhoz hasonló módon megjelenő, illetve közzétett műsorszám. ” Csak választási kampányidőszakban vagy már elrendelt népszavazással összefüggésben tehető ilyen közzé. Poltikai jellegű tevékenységre felhívás reklám formájában választási időszakon kívül még fizetett hirdetésként sem adható közre.

Korhatár besorolások

(Médiatörvény, 9-10 §) Műsor vagy műsorelőzetes korhatári kategóriái

II
Bemondandó szöveg: „Hat éven aluliak számára nem ajánlott” (bemondandó 05-21h között)
Besorolás szempontja: „hat éven aluliakban félelmet kelthet, illetve amelyet koránál fogva nem érthet meg vagy félreérthet”.
Adásba kerülhet: 0-24h, kivéve 6 éven aluliaknak szánt műsorok között.
Nem kell korhatári besorolást közölni rádióban: 21-05h

III
Bemondandó szöveg: „tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott.” (bemondandó 05-21h között)
Besorolás szempontja: „tizenkét éven aluliakban félelmet kelthet, illetve amelyet koránál fogva nem érthet meg vagy félreérthet”
Adásba kerülhet: 0-24h, kivéve 12 éven aluliaknak szánt műsorszámok között
Nem kell korhatári besorolást közölni rádióban: 21-05h

IV
Bemondandó szöveg: „tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott.” (bemondandó 21-23h között)
Besorolás szempontja: „erőszakra, illetve szexualitásra utal, vagy témájának meghatározó eleme az erőszakos módon megoldott konfliktus”
Adásba kerülhet: 21-05h
Nem kerülhet adásba: 05-21h
Nem kell korhatári besorolást közölni rádióban: 23-05h

V
Bemondandó szöveg: tizennyolc éven aluliak számára nem ajánlott (bemondandó 22-23h között)
Besorolás szempontja: „meghatározó eleme az erőszak, illetve a szexualitás közvetlen, naturális ábrázolása”
Adásba kerülhet: 22-05h
Nem kerülhet adásba: 05-22h
Nem kell korhatári besorolást közölni rádióban: 23-05h

VI
Besorolás szempontja: „pornográfiát vagy szélsőséges, illetve indokolatlan erőszakot tartalmaz”
Adásba kerülhet: nem tehető közzé
Nem kerülhet adásba: 0-24h

Posztolás a rádió honlapján

KATEGÓRIÁK

A kategóriák a rádiós műsor műfaját jelölik (segitség a kategórialeirásokban! – dashboard – posts- categories). Mindig csak a legalsó szintű kategóriát jelöld be, mert az ernyő (magasabb) szintű kategóriákba a wordpress automatikusan beleérti a lejjebbi kategóriákat.

12+ műsor bármelyik kategóriában OK, a 16+-osok csak a 16+ kategóriába kerüljenek.

A 16+-os posztok szövegének első szavai a cim után: Explicit content (16).

TAGEK

A műsor témáit a tagekkel azonositsuk! A műsor témái TÉMÁK, nem műfajok. A témák vagy téma (iraki háború, egysejtűek), vagy diszciplina (történelemtudomány, politológia). A „projekt”, „beszélgetés” nem téma. Tag még a műsor címe, ha a műsor sorozat.

Fájlnév és alkönyvtárnév a szerveren

Fájlnevek:

ROSSZ                                     JÓ

Nagybetű                              nagybetű

én vagyok                              én_vagyok

első                                          elso

Első Pesti                               elso_pesti

Műsor 1. rész.MP3            musor_1.mp3

A szerveren levő fájlnevek, alkönyvtárnevek az mp3 alatt NEM VÁLTOZTATHATÓAK MEG, mert minden link a weblapon és a podcastban ezekre mutat. Ha mégis megváltoztatunk valamit, azt át kell irni a weblapon is.

Az mp3 kiterjesztés kisbetűs (NEM „MP3” hanem mp3)

Az mp3 kódolás:

Bitráta: 96 kbps mono

192 kbps stereo

Műsorcím

A műsorcim a keresőknek fontos forrás, ezért legyen benne minden fontos kulcsszó. NE CSALICIM legyen, hanem a lényeget, a témát foglalja össze. Ne legyen nagyon hosszú, mert a podcast appok levágják a végét. A műsorcimben ne legyen műfajmegjelölés. Az a kategóriában van. A műsorcimben lehet a megszólaló neve, ha ez fontos.

Összefoglaló

Az első szavak a posztban (a cim után) lesznek a podcast appokban a műsorleirás helyén. Ezért a poszok eleje is legyen lényegretörő.

Több hangfájl

Ahol több hangfájl van, a podcast appok csak az elsőt látják

Mixcloud, soundcloud, youtube

Embeddelt hang tartalmú posztot a podcast appok nem látnak. Ezek egyáltalán nem jelennek meg.

Tömeges posztolás

Egyszerre ne publikálj több műsort. Azokat oszd szét schedule funkcióval a jövőben, pl. heti egy adást. A múltba akkor dátumozz műsort, ha az akkorhoz kötődik (ez nem fog látszani a podcast appokban mert régi). Az átdátumozott műsorok permalinkjére rá kell nézni, ha hibaüzenetet ad.

Podcastok

Itunes submission

Spotify submission

Google submission

Validator

Nagyon validator

Itunes sample

Feed burner

Spotify specs