Az egyetemek vesszőfutása Magyarországon
Az elmúlt évtizedekben a felsőoktatás szerepe szervesen átalakult, mind társadalmi szemszögből, mind politikai érdekekből. Egyetemi tanárok és értelmiségi szereplők szembesülnek azzal, hogy egy „poszt-alapítványi” rendszerben miként veszik el az oktatói autonómia, hogyan értékelődik fel az egyén tudása és miként lesz a diákból ügyfél. Berényi Eszter, Deák Dániel, Kenesei István és Polyák Gábor beszélgetnek.
A beszélgetést moderálta: Fleck Zoltán.
A beszélgetés a Progress Alapítvány “Az összeomlás forgatókönyvei” című sorozatának részeként jött létre.
Letölthető és meghallgatható a Hangtárunkból:
Tartalom:
Megváltozott tudástermelés
Amikor az értelmiség elválik az egyetemtől
Céget vagy egyetemet vezetni?
Sejthető öncenzúra
“Nincs tér a tanári autonómiára”
Kilóra gyártott publikációk
A vezető oktatók nem élnek a jogaikkal
“Az autonómia védelme mindannyiunk kötelessége”
Hogyan gondoljuk el a demokratikus újjáépítést?
Megszűnő tanári (és hallgatói) közösségek
Modern hallgatók és a kritikus gondolkodás
A customer az új hallgató
Egy ideálisan működő egyetem paraméterei
“A munkaalapú társadalomban az egyetemek csak díszek a karácsonyfán”
Rögzítés dátuma: 2023.03.16.