A hangfelvétel története, a fonográftól a streamelésig – Pintér Tibor előadása – 2. rész

A felvétel a 2020-as tavaszi koronavírus járvány alatti online oktatási keretek között készült.

Meghallgatható és letölthető a hangtárunkból:

Tartalom:

Reprodukciós zongora – reproductive piano19. század vége, 20. század első évtizedei – reprodukciós zongora megjelenése
Használatának módja
Hordóorgonához hasonló, de magasabb színvonalú hangrögzítő eszköz
A szerkezet felépítése, működési elve
A reproduktív zongora rögzíti az előadó játékmódját, az általa lenyomott billentyű helyét, illetve a billentyű leütésének dinamikáját – példátlanul adja vissza a felvett zenét
Két szerkezet – felvételre és lejátszásra
Zenei tekercs – kiváló minőségű digitális felvételek
A reprodukciós zongora szerepe
Tracker bar
Vladimir de Pachmann
Zenei lehetőségek
Problémák, kérdések, korlátok
További kísérletezések, pl.: hegedű automata, pénzbedobós fonográf, zenegép
A reproduktív zongora használati lehetőségei a zenepedagógiában
A dinamika rögzítése
A fonográf felfedezésével majdnem egy időben kezdték el készíteni a reproduktív zongorát, az 1930-as ‘40-es évekre végképp leáldozott ennek a szerkezetnek, amikor a gramofon lemezek elterjedtek
Térhangzás
Fontos igény a lemeziparban az 1930-as, ‘40-es években: a hangfelvételek szerkesztésének, montírozásának problémája a lemezek kapacitásának növekedésével
A felvétel manipulálásának kérdése
A II. világháború után a hanglemez és a magnetofon összeolvadása; elhangzott-e az a zene ugyanúgy, ahogy a felvételen halljuk
Zenei valóság problémája
1935. AEG: az első nagy jelentőségű magnetofon kifejlesztése
A magnetofon és a náci propaganda
A magnetofon felépítése, elterjedése
1965. Norelco: az első kazettás magnetofon
Miniatürizálás szerepe, fizikai mobilizálása
1979. Sony: Walkman
1980: az első CD lemez
Ampex: a magnetofon, magnetofon szalagok nagy amerikai gyártója
1920-as évek: mágnes felület és a hang rögzítése
1945: a magnetofon eljutása Amerikába, lemez stúdiókba

Technikai munkatársak: Kornis Daniella és Székács Linda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.