Rádióiskolák indulnak világszerte 5/5 (1)

Néhány országban a rádión is beindultak a aktuális közoktatási tanmenethez igazodó műsorok – ezekből szemlézünk.

Kenyában az ottani NAT fejlesztőintézete szervezte meg, hogy a kenyai közszolgálati rádió angol nyelvű csatornáján szinte egész nap iskolarádió menjen, mezőgazdasági ismerektől történelemleckékig. A helyi sajtó máris letámadta a kezdeményezést, mondván, hogy az iskolarádió a múlt században működhetett, a mai fiataloknak azonban ez az „elképzelhető legrosszabb kommunikációs forma”: a mai 6-17 évesek alig hallgatnak rádiót, „legfeljebb a kedvenc számukat, ha busszal vagy matatuval iskolába mennek.” A gyerekek Netflixet vagy Youtube-ot néznek – állapítja meg Brian George, majd felteszi a költői kérdést: hogyan fogja a rádióban elmagyarázni a tanár a titrálást egy harmadikos diáknak? De még ha esti mesét hallgatnak, akkor is pár másodperc után elkapcsolnak – az ok az alacsony figyelmi idő a kisdiákoknál (is). A harmadik ok a rádió sikertelenségére, hogy még ha a diák hajlandó is lenne a rádió mellé ülni a tankönyvével, hogy nehezen tud otthon koncentrálni, miközben körülötte zajlik a családi élet. De ez nemcsak a testvérek zajongását jelenti, hanem (valószínűleg nem csak Kenyában) azt is, ha a gyereknek, ha már otthon ülnek, be kell segítenie szülei munkájába. Ezen túl rádión keresztül ellenőrizhetetlen, hogy mit tanult és mit nem a diák. A rádió passzív és nem interaktív. A rádiós oktatás az erőforrások elpazarlása, és kezdettől fogva halott projekt  – írja a Standard kenyai lap. Pedig a leckékben a tanárok igazán igyekeznek megteremteni az interaktivitást, az „osztályt” szólítják meg, és tanár-diák párbeszédekkel lazítják fel a matekleckét, ahogy halljuk az adásban, ami igazán szórakoztatóra sikerült (ha szorozni nem is tanultam meg vele).

Ehhez képest pár országgal délebbre az UNICEF támogatja a Ruandai Rádió oktatási programját. Ruandában (akácsak nálunk) március 15 óta zárva vannak az iskolák, ami ott 3 millió gyereket érint (kétszer annyit, mint nálunk). A Ruandai Rádió vezetője, Aldo Havugimana szerint „Ruandában a rádió a legnépszerűbb és leginkább elérhető médium. A Ruandai Rádió a lakosság 99%-át eléri …  ezért a rádiós leckék a legjobb megoldás a jelen helyzetben”. A 20 perces leckék szövegét az UNICEF állította össze, és minden hétköznap egész iskolaidőben ezek hallhatóak.

Zimbabwéban is UNICEF támogatással indulnak a rádiós és tévés oktatási programok. A helyi Pindula című lap azt írja, hogy átgondolatlanul. Itt a kritika az, hogy sok területen sem rádió, sem tévé vétel nem lehetséges, vagy ahol igen, ott sok helyen nincsenek működő készülékek. A cikk sajátos keretbe helyezi a hírt, amennyiben azt írja, hogy ez is csak a „neoliberális elképzelések e-learningnek álcázása azért, hogy minél többeket elbocsáthassak az oktatási szektorban”.

Franciaországban az RFI rádió adásában hallhatóak az alsósoknak szóló leckék minden hétköznap délben  l’école à la radio néven. Minden adás egy mesét is tartalmaz. A nagyobbaknak (osztályonként és tantárgyanként) is készültek műsorok, melyek 50 perces podcastként érhetőek el.

A BBC-nélnem ismeretlen a rádiós-tévés közoktatás, de most a történelemre koncentrál. Vicces történelemleckéiket viszik új szintre Homeschool History műsorukkal. A műsor felállása, hogy egy ismeretterjesztő történész (public historian and chief nerd), egy humorista és egy szakértő beszélgetnek egy adott témáról.

Japánban nem kellett bevezetni az iskolarádiót, mert a japán közszolgálati rádió 2-es, középhullámú csatornája már eddig is egész nap nyelvleckéket és iskolásoknak szóló műsorokat sugárzott, közöttük pedig rádiótornát. Hasonlóan nyelvlecke központú a dél-koreai EBS FM csatorna. A többi tantárgy az EBS oktatási tévécsatornákon megy, Japánban pedig az NHK iskolás tévécsatornáján. Itt a műsorújság.

Dél-Afrika is nagyszabású rádiós oktatásba kezdett. A Dél-Afrikai közszolgálati SABC rádió az angolon és afrikaanson kívül a helyi nyelvű rádióállomásain keresztül is napi leckecsomagot sugároz. Biztos megvan az oka, hogy a zulu nyelvű adón az iskolarádiós műsor este 9 és 10 óra közé került…

A Kazah Rádió is rádióiskolát ad, két csatornán párhuzamosan, oroszul és kazahul. Ma délelőtt sikerült elcsípnünk egy angolleckét, ahol magyar fület melengetően pergették az r-t, és egy orosz nyelvű – sakkleckét is, amit gyanúnk szerint a tévéből vett át az amúgy komolyzenét sugárzó adó.

Az UNICEF már régóta támogatja a háború sújtotta országokban a rádiós oktatást.

A Gázai övezetben a palesztin Oktatási Minisztérium az UNICEF és UNESCO támogatásával az Oktatás Hangja rádió (Sawt Al-Tarbiat Waltaelim) közvetít leckéket. Palesztinában az internetes oktatás a gyenge hálózat és gyakori áramkimaradások miatt is nehezen megoldható. Az Oktatás Hangja műsorai szombattól csütörtökig szólnak és tartalmaznak leckéket a Korán helyes recitálásáról, de van matematika, természettudomány és angollecke is, melyet a Facebookon nézni is lehet élőben
és a díjakat elnyert Rawafed palesztin oktatási weboldalon. Ahogy hallottuk, a diákok, akik vetélkedő-szerű keretben oldják meg a matekpéldát (nyeremény is van!), telefonon kapcsolódnak a műsorba, ahol csak úgy röpködnek a szivek, szmájlik és egyéb hallgatói visszajelzések – ezzel a Gázai övezetből rádiós, facebookos és interaktív és izgalmas oktatás legjobb példáját nyújtva. Az oktatási rádió egyébként korábban elnyerte az arab országok rádióinak „legjobb beszélgetős műsor” díját.

Palesztin oktatási rádió, tévé és facebook oldal egyben (2020-04-15)

Hargitai Henrik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.