
Rádióiskolák indulnak világszerte
Néhány országban a rádión is beindultak a aktuális közoktatási tanmenethez igazodó műsorok – ezekből szemlézünk.
Kenyában az ottani NAT fejlesztőintézete szervezte meg, hogy a kenyai közszolgálati rádió angol nyelvű csatornáján szinte egész nap iskolarádió menjen, mezőgazdasági ismerektől történelemleckékig. A helyi sajtó máris letámadta a kezdeményezést, mondván, hogy az iskolarádió a múlt században működhetett, a mai fiataloknak azonban ez az „elképzelhető legrosszabb kommunikációs forma”: a mai 6-17 évesek alig hallgatnak rádiót, „legfeljebb a kedvenc számukat, ha busszal vagy matatuval iskolába mennek.” A gyerekek Netflixet vagy Youtube-ot néznek – állapítja meg Brian George, majd felteszi a költői kérdést: hogyan fogja a rádióban elmagyarázni a tanár a titrálást egy harmadikos diáknak? De még ha esti mesét hallgatnak, akkor is pár másodperc után elkapcsolnak – az ok az alacsony figyelmi idő a kisdiákoknál (is). A harmadik ok a rádió sikertelenségére, hogy még ha a diák hajlandó is lenne a rádió mellé ülni a tankönyvével, hogy nehezen tud otthon koncentrálni, miközben körülötte zajlik a családi élet. De ez nemcsak a testvérek zajongását jelenti, hanem (valószínűleg nem csak Kenyában) azt is, ha a gyereknek, ha már otthon ülnek, be kell segítenie szülei munkájába. Ezen túl rádión keresztül ellenőrizhetetlen, hogy mit tanult és mit nem a diák. A rádió passzív és nem interaktív. A rádiós oktatás az erőforrások elpazarlása, és kezdettől fogva halott projekt – írja a Standard kenyai lap. Pedig a leckékben a tanárok igazán igyekeznek megteremteni az interaktivitást, az „osztályt” szólítják meg, és tanár-diák párbeszédekkel lazítják fel a matekleckét, ahogy halljuk az adásban, ami igazán szórakoztatóra sikerült (ha szorozni nem is tanultam meg vele).
Ehhez képest pár országgal délebbre az UNICEF támogatja a Ruandai Rádió oktatási programját. Ruandában (akácsak nálunk) március 15 óta zárva vannak az iskolák, ami ott 3 millió gyereket érint (kétszer annyit, mint nálunk). A Ruandai Rádió vezetője, Aldo Havugimana szerint „Ruandában a rádió a legnépszerűbb és leginkább elérhető médium. A Ruandai Rádió a lakosság 99%-át eléri … ezért a rádiós leckék a legjobb megoldás a jelen helyzetben”. A 20 perces leckék szövegét az UNICEF állította össze, és minden hétköznap egész iskolaidőben ezek hallhatóak.
Zimbabwéban is UNICEF támogatással indulnak a rádiós és tévés oktatási programok. A helyi Pindula című lap azt írja, hogy átgondolatlanul. Itt a kritika az, hogy sok területen sem rádió, sem tévé vétel nem lehetséges, vagy ahol igen, ott sok helyen nincsenek működő készülékek. A cikk sajátos keretbe helyezi a hírt, amennyiben azt írja, hogy ez is csak a „neoliberális elképzelések e-learningnek álcázása azért, hogy minél többeket elbocsáthassak az oktatási szektorban”.
Franciaországban az RFI rádió adásában hallhatóak az alsósoknak szóló leckék minden hétköznap délben l’école à la radio néven. Minden adás egy mesét is tartalmaz. A nagyobbaknak (osztályonként és tantárgyanként) is készültek műsorok, melyek 50 perces podcastként érhetőek el.
A BBC-nélnem ismeretlen a rádiós-tévés közoktatás, de most a történelemre koncentrál. Vicces történelemleckéiket viszik új szintre Homeschool History műsorukkal. A műsor felállása, hogy egy ismeretterjesztő történész (public historian and chief nerd), egy humorista és egy szakértő beszélgetnek egy adott témáról.
Japánban nem kellett bevezetni az iskolarádiót, mert a japán közszolgálati rádió 2-es, középhullámú csatornája már eddig is egész nap nyelvleckéket és iskolásoknak szóló műsorokat sugárzott, közöttük pedig rádiótornát. Hasonlóan nyelvlecke központú a dél-koreai EBS FM csatorna. A többi tantárgy az EBS oktatási tévécsatornákon megy, Japánban pedig az NHK iskolás tévécsatornáján. Itt a műsorújság.
Dél-Afrika is nagyszabású rádiós oktatásba kezdett. A Dél-Afrikai közszolgálati SABC rádió az angolon és afrikaanson kívül a helyi nyelvű rádióállomásain keresztül is napi leckecsomagot sugároz. Biztos megvan az oka, hogy a zulu nyelvű adón az iskolarádiós műsor este 9 és 10 óra közé került…
A Kazah Rádió is rádióiskolát ad, két csatornán párhuzamosan, oroszul és kazahul. Ma délelőtt sikerült elcsípnünk egy angolleckét, ahol magyar fület melengetően pergették az r-t, és egy orosz nyelvű – sakkleckét is, amit gyanúnk szerint a tévéből vett át az amúgy komolyzenét sugárzó adó.
Az UNICEF már régóta támogatja a háború sújtotta országokban a rádiós oktatást.
A Gázai övezetben a palesztin Oktatási Minisztérium az UNICEF és UNESCO támogatásával az Oktatás Hangja rádió (Sawt Al-Tarbiat Waltaelim) közvetít leckéket. Palesztinában az internetes oktatás a gyenge hálózat és gyakori áramkimaradások miatt is nehezen megoldható. Az Oktatás Hangja műsorai szombattól csütörtökig szólnak és tartalmaznak leckéket a Korán helyes recitálásáról, de van matematika, természettudomány és angollecke is, melyet a Facebookon nézni is lehet élőben
és a díjakat elnyert Rawafed palesztin oktatási weboldalon. Ahogy hallottuk, a diákok, akik vetélkedő-szerű keretben oldják meg a matekpéldát (nyeremény is van!), telefonon kapcsolódnak a műsorba, ahol csak úgy röpködnek a szivek, szmájlik és egyéb hallgatói visszajelzések – ezzel a Gázai övezetből rádiós, facebookos és interaktív és izgalmas oktatás legjobb példáját nyújtva. Az oktatási rádió egyébként korábban elnyerte az arab országok rádióinak „legjobb beszélgetős műsor” díját.

Hargitai Henrik