Önkifejezés, pénzkeresés – hol tart ma a podcast Magyarországon? – Kerekasztal beszélgetés
Több hazai újságíró gyűlt össze a Magyar Újságírók Országos Szövetségében, a Független Médiaközpont szervezése által, hogy a hazai podcastekről beszélgessenek.
Résztvevők:
Stöckert Gábor, Checkpoint podcast
Tóth Szabolcs Töhötöm, Az élet & minden podcast
Bábel-Szűcs Szilvia, Anyapara.hu, Hallgass ránk podcast
Szentkirályi Balázs, G7 podcast
A kerekasztal-beszélgetést vezeti: Pohly Ferenc digitalizációs tanácsadó, Meti Heteor podcast host
https://www.facebook.com/events/397400184166317/
Független Médiaközpont – Center for Independent Journalism
Tartalom:
Mindenki definiálja, hogy számára mi a podcast
– Hasonlít a bloghoz vagy vloghoz, nem túl drága és nem túl professzionális eszközökkel is bele lehet vágni. Könnyen szerethető, emészthető műfaj.
– Kiegészítő csatorna/tartalom, egy oldal mellé.
– Különböző szempontok megmutatására szolgál, illetve személyesebb.
– Sokszínű. A podcast kicsit kitágítja a rádiós műfajt. Illetve a podcast készítéshez nincs szükség egy egész stábra – elég hozzá akár egy ember is.
– “Online audió tartalom, ami nem feltétlen illeszthető be a sajtókeretek közé, és van egy hűséges közönsége.”
– A hűséges közönség fontos.
– Epizódikusság.
– Majdnem mindig improvizatív.
– A podcastek bárhol velünk lehetnek, egyszerű a
használatuk, akár alkalmazások által
– A kényelem okozhatja ezt a robbanást.
– Versenyképes kezd lenni a rádióval.
– Színesíti a kínálatot
Hogyan mérik, hogy az olvasók hány százalékához jut el a podcast?
Magyarországon ugyan még kicsi a hallgatóközösség, de az
Egyesült Államokban a lakosság kb 70%-a hallgat podcastet. (Megelőzte a
hagyományos rádiót)
Történetiség, képanyagok lehetnek benne – egy komplex média formátum.
Hogyan és mivel veszitek fel?
– Stúdióban, két hetente, aztán kaptunk elég pénzt és vettünk saját felszerelést.
– Két mikrofon és két laptop segítségével is lehet minőségi podcastet csinálni.
Munka vagy hobbi?
Érkezik-e reklám ebbe a műfajba? Akarjuk-e egyáltalán, hogy legyen?
Érkezik egy újfajta
sajtómodell, a donáció: mennyire érkezik hallgatói felajánlás?
– Patreon
– Ez egy visszajelzés is a nézőktől
– Az adományokból események szervezése, merch gyártása, stb.
– Lehet marketing termék is, de ahhoz jónak kell lennie
– Fontos érdekesen, szépen, jól megfogalmazva beszélni
Lehet egy újfajta sajtómodell, mert őszinte
A szponzorok kicsit megkötik az ember kezét.
Az utóbbi idők trendje, hogy rengeteg szponzorált tartalom van.
Hogyha három év múlva csinálnánk egy podcastet, ti miben reménykedtek, hol fogtok tartani?
Egyéni tervek – leginkább a podcastek folytatása.
Ti honnan szerzitek a feliratkozókat/hallgatókat?
Javarészt különböző social média platformok (facebook, spotify, stb)
Külföldön a rádió kiegészítése a podcast.
A magyar podcast piac valószínűleg hamar fog elterjedni a hazai “influencerek/youtuberek” által.
Hallgatószám, elérések.
Miért dőlhetnek be a podcastek?
Visszajelzések, hogy mikor hallgatják a podcasteket
****************************
Fotó: Tremmel Márk
A felvételt készítette és utógondozta:
Jamriskó Tamás és Őri Soma